Sunday, November 22, 2009

Pisang yang dilupakan...



Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.


Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah, semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.
Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

PS:
Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika!

Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!


email dr seorang sahabat...

Saturday, November 21, 2009

Sementara Hidup sebelum Mati..


Tiba-tiba terasa kosong yang amat sangat dalam diri..kosong..kosong..o.o.o.o.o.o.o.o .o.o.o.o.o.o tanpa merasa apa-apa. Kenapa jadi begini. Kekosongan ini membuatkan aku terlintas dalam diri sesuatu yang amat patut aku fikir dan pertimbangkan selama ini dalam hidup..sepatutnya aku faham dan sangat mengerti tujuan sebenar dari kehidupan yang dipinjamkan kepada aku ini...


Semua itu telah jelas dan telah diberikan pengetahuannya kepadaku..tapi kenapa sampai ke hari ini, masih gagal aku laksanakan kehendaknya. Apa yang menghalang daripada melaksanakan tuntutan itu yang sebenarnya sangat penting dilaksanakan berbanding dengan apa yang aku cita-citakan dan aku cari selama ini. Memang benar aku terlanjur jauh dari kehendaknya. Aku sibuk mencari dan mengusahakan sesuatu yang aku tak akan bawa kemana-mana pun jika tidak kena caranya. Apa yang aku cari?..ya betul aku mencari kesempurnaan hidup yang sementara..aku sibuk mencantikkan jambatan tetapi aku tidak sibuk mengusahakan apa yang hendak ku bawa untuk bekalan di seberang jambatan.

Aku lihat manusia yang mencari dunia dengan berbagai-bagai cara demi mencapai sekeping cita-cita yang akhirnya membawa derita dan sengsara. Adakah aku juga begitu..aku fikir aku juga telah hampir sama dengan mereka. Manakan tidak dalam hidup seharian ku, fikiran asyik memikirkan apa yang belum cukup untuk dihimpunkan..apa yang aku belum dapat..apa orang sudah dapat..apa yang belum aku beli..apa yang orang telah beli..bukannya aku tak senang hati dengan apa yang mereka dapat..tapi aku rasa diri aku masih belum cukup dan kalau boleh nak dapat macam mereka dapat.

Apa yang aku cari dan apa yang telah aku berikan selama dipinjamkan modal hidup ini. Apakah aku sekadar hidup untuk mencari sesuatu yang hanya bersifat sementara sahaja.bersifat jambatan. Apakah cukup hidup ini aku habiskan dengan hanya memiliki kereta besar, bergaji besar, berumah besar, becita-cita besar dan mampu mencapai hajat dan hasrat dunia semata-mata. Adakah hanya ini...betapa ruginya aku menjadi seorang manusia yang dijadikan dengan sebaik-baik kejadian..apakah makhluk yang sebaik-baik kejadian ini hanya berfikir dan berhajatkan perkara-perkara yang bersifat dunia semata-mata. Apa bezanya aku dengan makhluk lain..nampak macam sama..memenuhi keperluan kehidupan semata-mata...

Aku rasa aku tahu apa yang aku cari dan apa yang sebenarnya ingin aku lakukan..tapi seakan sudah jauh kehilangan. Bayangannya hanya samar-samar dan hampir tidak lagi kelihatan di zaman ini. Apa yang aku cari sebenarnya telah dilitupi oleh dunia. Dunia yang semakin sehari semakin jauh menipu manusia dengan pelbagai helahnya yang licik dan hampir saja semua manusia telah terpedaya.

Ada yang terpedaya dengan kemasyhuran, ada yang terpedaya dengan banyaknya harta, ada juga yang terpedaya dengan warak ilmunya, ada pula yang terpedaya dengan kebolehan dirinya, besar pangkatnya dan berbagai lagi tipu helah dunia untuk memerangkap manusia yang alpa.

Ahh..kenapa aku bercerita tentang manusia pula..sedangkan aku sendiri masih tidak tahu kemana halanya..itulah manusia..asyik bila bercerita tentang orang dan banyak hal orang yang masih belum dicerita dan belum diketahui. Suka sangat menghukum orang, bahkan rasa hebat bila dapat hukum orang. Dia tu ..begitu.. dia ni begini dan mulut terasa ringan bila bercerita atau menghukum orang lain..sedangkan kita juga dicerita dan dihukum orang.

Aku bermonolog untuk memikirkan sejauh manakah tersasarnya aku daripada jalan kehidupan yang lurus yang telah pun ditetapkan oleh Allah s.w.t. Rasa bersalah yang amat sangat kerana dengan ilmu yang diberikan ini..aku hanya mampu berkerja untuk cari gaji sahaja..adakah cukup sekadar itu? Aku rasa..aku tidak menyumbang apa-apa untuk Islam..tapi hanya untuk perut sahaja..ya untuk perut. Semua yang berlaku adalah persoalan perut semata-mata.

Aku tidak puas dengan semua ini..kepuasan yang aku dambakan bukanlah dari segi material semata-mata. Benda...material..harta..rumah..kereta..wang berjuta..tidak membawa kemana. Suatu masa ia akan diambil balik oleh pemiliknya..apa yang tinggal adalah amal dan pahala..yang sebenarnya sangat mudah dicari dan diusahakan dan semua orang mampu mencarinya..inilah bekalan hidup yang sebenarnya..jika kita mampu memikirkannya.

Wahai diri..sedarlah kamu..sedarlah kamu..sedarlah kamu. Dunia ini sangat sementara. Ia sedetik Cuma. Lihat telah berapa generasi bersilih ganti meneruskan kehidupan, nanti akan tiba giliranmu untuk meninggalkan dunia dan kembali kepada rab mu dan ketika itu barulah kau benar-benar mengerti apa yang sebenarnya kau perlukan..tapi kesedaran pada saat itu..tidak berguna langsung..tidak berguna langsung..jadi sebelum terlambat bertaubatlah..berubahlah..sementara Allah masih meminjamkan modalnya kepada kita...nyawa.

Friday, November 20, 2009

1st wife...is the great


There was once a rich merchant who had 4 wives. He loved the 4th wife the most and adorned her with rich robes and treated her to delicacies. He took great care of her and gave her nothing but the best.


He also loved the 3rd wife very much. He was very proud of her and always wanted to show her off to his friends. However, the merchant was always in great fear the she might run away with some other men. The merchant also loved his 2nd wife. She was a very considerate person, always patient, and in fact, was the merchant’s confidante. Whenever the merchant faced some problems, he would always turn to his 2nd wife and she would always help him out and tide him through difficult times.



Now the merchant’s 1st wife was a very royal partner and had made great contributions in maintaining his wealth and business as well as taking care of the household. However, the merchant did not lover her, and although she loved him deeply, he hardly took notice of her.


One day, the merchant fell ill. Before long, he knew that he was going to die soon. He thought of his luxurious life and told himself, “Now I have 4 wives with me. But when I die, I’ll be alone. How lonely I’ll be!”


Then he asked his 4th wife, “I loved you most, endowed you with the finest clothing and showered great care over you. Now that I’m dying, will follow me and keep me company?”

“No way!” replied the 4th wife and she walked away without another word.

The answer cut like a sharp knife right into the merchant’s heart. The sad merchant then asked the 3rd wife, “I have loved you so much for all my life. Now that I’m dying, will you follow me and keep me company?”

“No!” replied the 3rd wife. “Life is so good over here! I’m going to remarry when you die!”

The merchant’s heart sank and turned cold


He then asked the 2nd wife, “I always turned to you for help and you’ve always helped me out. Now I need your help again. When I die, will you follow me and keep me company?”

“I’m sorry, I can’t help you out this time!” replied the 2nd wife.

“At the very most, I can only send you to your grave.”

The answer came like a bolt of thunder and the merchant was devastated.

Then a voice called out: “I’ll leave with you. I’ll follow you no matter where you go.”

The merchant looked up, and there was his 1st wife. She was so skinny, almost like she suffered from malnutrition.

Greatly aggrieved, the merchant said, “I should have taken much better care of you while I could have!”

Tuesday, November 3, 2009

Meramal Kiamat?



Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500
tahun..... sekarang sudah 1439 = 426 + 13 tahun hijrah... daripada ini kita
ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi..
Jikalau ini benar, bumi akan kiamat pada tahun 2066.....



Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumimenghala ke bumi... Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014.
Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket...
Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi...
Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi..
Dan planet ini lebih besar daripada bumi...
Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065....

Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007....
Dan kuasanya akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan
semula Nabi Isa... . Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun
dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat..
Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062...
Dianggarkan Bumi Akan Kiamat Antara Tahun 2062-2066....

* Wallahu'alam... Semua ini telah dikaji...
Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan
bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun....
Kita telah berada di bumi ini selama 1439 tahun...
Cubalah anda kirakan sendiri...

Beribadatlah wahai umat Islam sekalian... Ini adalah antara
berpuluh-puluh artikel di internet yg seperti ini.. Dan jangan tunggu artikel
seperti ini dikeluarkan baru kita nak buat amal. Benda ni dah diajar sejak
kita kecil lagi. Kiamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia shj
yang akan rugi. berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh
Allah. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar. dan korang
jangan risaula..aman dunia akhirat..sama-sama kita doakan
kesejahteraan untuk semua umat Islam..

P/s : plz sebarkan msg nie kat semua kgkawan kite yg beragama Islam....

Wallahua'lam...

Demikianlah beberapa dakwaan tentang kejadian Qiamat yang telah diramalkan oleh sesetengah manusia yang menjangkakan mereka tahu bila berlakunya qiamat. sedangkan urusan mengenai qiamat hanyalah dalam pengetahuan Allah semata-mata, hatta Nabi pun tidak tahu mengenai bila qiamat akan berlaku.

Pendirian kita sebagai seorang Islam adalah beriman dengan perkara-perkara ghaib setakat yang dikhabarkan oleh Allah dan Rasul-Nya sahaja. Tidak lebih daripada itu kerana akal manusia tidak mungkin dapat mengetahui perkara ghaib.

Persoalannya adakah salah jika kita hanya meramalkan sahaja? Nampak seolah-olah tidak salah kan? Ye lah sebab hanya meramalkan sahaja belum tentu benar dan salahnya..betul atau tidak hanya Allah yang mengetahui..

Tetapi adakah kita disuruh meramalkan tentang qiamat? Tidak sesekali kita tidak diminta meramalkan qiamat TETAPI kita dikhabarkan oleh Nabi yg Mulia, Muhammad saw akan tanda-tanda berlakunya qiamat samada yang kecil dan juga tanda yang besar. Setakat itu sahaja. Noktah. Pendirian kita adalah jelas dan tiada unsur-unsur meramalkan bila berlakunya qiamat.

Kenapa tidak boleh meramalkan qiamat?

Ini disebabkan oleh kita merasa bimbang kemungkinan ramalan itu akan menjadi kepercayaan dan keyakinan dalam diri kita dan akhirnya seolah-olah kita terlebih tahu dari Rasul2 dan Nabi dan berkemungkinan menyamai pengetahuan Allah. Nauzubillah...dan ini boleh membawa kesesatan dalam mempercayai perkara-perkara yang ghaib dan boleh mengelincirkan akidah kita.

Sebenarnya ada sebab dan hikmah, Allah menyembunyikan bila berlakunya kiamat dan berserahlah kepada Allah serta bersedialah menghadapinya kerana ia sangat hampir kepada kita. Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Jarak masa aku diutuskan dengan berlakunya Hari Kiamat adalah seperti dua jari ini "(iaitu jari telunjuk dan jari tengah).(Riwayat Muslim)

Tidakkah ini jelas menunjukkan kiamat sememangnya sangat hampir dengan kita. Tak perlulah kita mengambil bukti2 dari orang kafir (NASA ke, apa ke) sebab mereka sendiri tidak beriman kepada Allah. Dan lagi tidak perlu sama sekali kita menyebarkan berita-berita yang sedemikian dengan tujuan untuk menginsafkan orang dan sebagainya. Cukuplah dengan ribuan hadith-hadith palsu yang telah dibuat oleh orang2 jahil yang bertujuan untuk menggalakkan orang berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dah letih ulama' Islam membersihkan umat Islam dari perkara tersebut dan jangan tambah lagi dengan perkara2 yang tidak ada asal dalam Islam. Matlamat yang baik semestinya disertai dengan cara yang baik. Matlamat tidak menghalalkan cara. Wallahua'lam

Monday, November 2, 2009

Nilai sehelai rambut..


Ayat al-Qur'an di kaki bayi lelakiBaru-baru ini kita buat kesekian kalinya, dikejutkan dengan peristiwa aneh/pelik yang berlaku dalam masyarakat Islam iaitu ayat al-Qur'an yang tertulis di kaki seorang bayi lelaki.Sebenarnya kejadian seperti ini telah banyak kali berlaku Ada yang terjumpa kalimah Allah dalam sebiji tomato, pada seekor ikan, pada sepotong daging dan sebangainya lagi. Bagi kebanyakkan orang mereka menganggap ia adalah suatu keanehan dan sememangnya ia adalah sesuatu yang kelihatan aneh pada mata kasar tetapi ia sebenarnya pada saya tidak membawa apa2 makna..



dan macam-macam lagilah...nak cerita panjang sangat..dan ia terus berlaku dan terus berlaku..pelbagai bentuk keajaiban/keanehan yang rata-ratanya dikaitkan terus dengan kekuasaan Allah. "Tengok..betapa hebatnya ALlah swt"..dan ada lagi yg berkata,"inilah bukti kekuasaan Allah"..

Kalau tengok dalam blog pula..bermacam-macam komen daripada pemblog...ada yang ok dan ada juga yang hampir ko. Saya tidaklah berniat sama sekali untuk menafikan semua itu tidak menunjukkan kekuasaan ALlah swt..bahkan sememangnya ALlah MAHA berkuasa atas tiap sesuatu...dan "apabila Dia berkata..jadi..maka jadilah ia."
Siapa berani nak menafikannya...cuma sedikit ralat dengan kelonggaran kefahaman di kalangan umat Islam dan dibimbangi boleh mengancam akidah mereka sendiri. Sememangnya manusia suka sangat kepada benda-benda yang pelik lagi ajaib dan luar daripada kebiasaan sehari-hari..contohnya kalau hari-hari tengok kucing berjalan guna empat kaki..tiba2 suatu hari kucing tu berjalan guna dua kaki..mesti sangat pelik dan mulalah mengandaikan yg macam2 dan bukan2.

Cuba kita balik ke zaman Rasulullah mula2 menyampaikan wahyu..bukankah pada zaman itu Allah bantu Nabi Muhammad dengan mu'jizat hissi (fizikal) yang boleh nampak dengan mata kepala..cuba kita fikirkan kenapa agaknya Allah memberikan mu'jizat semacam itu kepada mereka. Jawapannya ialah kerana manusia pada zaman itu tahap keilmuanya masih rendah dan sangat sukar bagi mereka untuk menelah persoalan yang melibatkan tahap pemiiran yang tinggi. Jadi Allah menurunkan mu'jizat yang nampak untuk mereka mempercayai kerasulan Nabi Muhammad saw.

Tetapi jangan lupa..Allah juga menurunkan mu'jizat terbesar iaitu al-Qur'an (mu'jizat maknawi) yang lebih besar peranannya dalam membuktikan kekuasaan Allah kepada orang2 yang berfikir. Maknanya hanya orang yang berfikir sahaja dapat mengetahui kehebatan Allah berdasarkan al-Qur'an.

Persoalannya..kenapa pula saya kaitkan isu tulisan al-Qur'an, sejadah, kalimah Allah dalam tomato dll (malas nak sebut) dengan mu'jizat. Maksud saya adakah kita ni masih lagi sebahagian daripada masyarakat zaman nabi yang memerlukan benda ajaib yang nampak depan mata baru nak mempercayai kehebatan Allah..(lebih teruk dari masyarakat jahiliah sebab mereka hidup di zaman tidak berilmu..tapi kita hidup di zaman ilmu tengah memuncak..bukankah nabi pernah bersabda dalam khutbah wida'..

"
Siapa yang mendengarkan perkataanku ini wajib menyampaikannya kepada Yang lain dan seterusnya dan mungkin yang terakhir memahami kata-kataku ini akan lebih baik dari yang langsung mendengarkan")

Sebenarnya tiada yang ajaib pun pada semua tu dan bukan itu sahaja bukti kekuasaan Allah swt..sedangkan pada sehelai rambut di badan kita lebih hebat dan lebih sempurna dan lebih membuktikan kehebatan Allah..bagi kaum yang nak menggunakan Akal fikiran dan buka mata semata-mata. Cuba lihat...
Keratan rentas sehelai rambut

Tidak kita rasa sangat kagum...rambut yg sangat halus itu pun ada berlapis-lapis lagi bahagiannya.(apa sangatlah dengan tulisan2 tu sudah pasti sangat mudah bagi Allah (wlpun semuanya mudah bagi ALlah)..Maha hebat Allah..Maha Halus Allah...Allahu Akbar..Allahu Akbar..





Monday, October 19, 2009

Riya' - Pengenalan



Khairi berkata kepada Jura'i sambil membelek-belek buku kehadiran ke surau,; "bagus betullah kelas kita, tengok kehadiran ke surau ni penuh, tak macam kelas lain banyak yang tak datang". "memanglah", Jura'i menyampuk, "hari tu aku dengar ustaz puji kita ni baik, kembang pulak rasanya, makin semangat nak ke surau ".

Satu amalan yang baik kerana mengimarahkan surau/masjid tetapi nilai pahalanya kemungkinan tiada kerana ia disertai dengan riya'. Riya' merupakan adalah penyakit yang boleh merosakan pahala amalan kerana disebalik berbuat amalan kita ada niat lain iaitu agar dilihat oleh manusia dan rasa senang dengan pujian yang diterima daripada manusia.

Perbuatan ini sangat merugikan, ialah siapa yang nak rugikan. Zaman hari ni semua orang nak untung, untung kerana dengan untung kita akan senang, banyak harta. Tiada siapa yang nak rugi. Untung rugi bukan hanya untuk hidup di dunia sahaja tetapi ia melibatkan juga untuk akhirat.

Setiap amalan yang kita buat hari2 dikira ibadah dalam Islam samada berupa ibadah khusus mahupun umum. Semuanya baik kita makan, berjalan, puasa, pakai baju, bercakap, dan bermacam2 lagi semua itu adalah ibadah. Pendek kata sejak bangun tidur sehinggalah tidur balik, kita berterusan menghasilkan pahala. Pahala ini ibarat modal yang kita kumpul untuk bisness kita di akhirat.

Sayangkan, kalau modal yang kita kumpul sehari2 ni, tiba-tiba terhapus begitu sahaja kerana ada niat dalam hati kita untuk mengharapkan pujian/penghargaan/rasa hormat manusia kepada kita. Makna kita dah menduakan Allah dalam beribadat. Disamping kita buat kerana Allah kita juga ada niat lain. Niat lain inilah yang dikatakan sebagai riya'.

Rasulullah (saw) bersabda: "Sesungguhnya yang paling aku takutkan pada kalian ialah syirik kecil" Para sahabat bertanya: "Apakah yang dimaksudkan dengan syirik kecil itu?" Baginda menjawab;"Riya'", sesungguhnya Allah (swt) berfirman pada hari semua amal dibalas (hari kiamat) : "datangilah orang yang dulu kalian tunjukkan amal kalian padanya di dunia, lihatlah apakah kalian mendapatkan balasan dari mereka" (Hadith riwayat Imam Ahmad)

Allah menempelak manusia yang beramal kerana manusia dan meminta kita menuntu balasan daripada orang yang kita tunjukkan amal kita. Apa yang kita dapat? Tak dapat apa2 pun. Sedang orang yang kita tunjukkan amal itu pun belum pasti dengan nasibnya.

Jadi kenapa kita harus merasa seronok dengan pandangan manusia terhadap kita, sedangkan Alah tidak pun memandang kita atas segala amalan kita. Janganlah kita rasa banyak dah beramal dengan solat2 wajib mahupun sunat, puasanya, sedekahnya, tolong orangnya, dan sebagainya tiba2 di akhirat tidak ada apa2pun. Maka sia-sia sahaja kehidupan kita di dunia dan celakalah hidup kita di akhirat semata-mata nak mendapatkan sesuatu daripada seseorang yang dia sendiripun belum pasti nasibnya di akhirat kelak. Janganlah kita termasuk dikalangan orang2 yang rugi.

Friday, October 16, 2009

Wanita dan Cermin



Persoalan wanita dan cermin adalah persoalan klasik. Sejak zaman berzaman wanita tidak boleh berpisah dengan cermin. Bagi wanita cermin seolah-olah dirinya sendiri. Manakan tidak, sebelum keluar rumah wanita akan bersolek di hadapan cermin, masuk je kereta buka cermin lipat, lepas makan cermin, lap peluh cermin, pendek kata semuanya lihat cermin.

Mereka lihat cermin bukanlah semata2 nak kelihatan cantik tetapi untuk memastikan bahawa wajah mereka tidak ada sesuatu yang boleh memalukan dan juga sudah pastikan agar mereka kelihatan menarik ketika berhadapan dengan orang ramai.

Sebenarnya bukanlah soal ini yang nak dikatakan tetapi kaitan dengan manusia yang sepatutnya menjadi seperti wanita dan cermin. Maksudnya, manusia juga perlu setiap masa cermin dirinya agar terhindar daripada sifat dan akhlak yang tidak baik. Jika kita sentiasa menilai diri sendiri dan bermuhasabah akan kelemahan dan kekurangan diri, insyaAllah kita akan terhindar daripada berperangai buruk dan menyakitkan orang lain.

Apa jenis 'cermin' yang boleh kita gunakan untuk men'cermin' diri kita? Saya berpendapat 'cermin' yang terbaik ialah musuh kita. Kenapa saya katakan musuh kita adalah 'cermin' kita yang terbaik. Sebab merekalah yang saban hari, saban malam memikirkan tentang keburukan dan kelemahan kita kerana marahnya, dengkinya mereka kepada kita. Apa sahaja perbuatan kita yang tidak baik pasti dapat dikesan dengan mudah oleh musuh kita.

Jadi bukankah ini semakin memudahkan kita untuk menilai dan mengenalpasti kelemahan dan keburukan kita. Sepatutnya juga kita memberi sedikit upah kepada mereka atas jasa baik mereka. Bukankan begitu? Kenapa tidak, kita kadang-kadang susah untuk mengenalpasti kelemahan kita dan kadang2 kita tidak mahu pula mengakui kelemahan tersebut.

Tetapi jika ada rakan2 yang kritik kita, barulah kita sedar bagaimana kita yang sebenarnya dan sepatutnya kita berterima kasih yang teramat sangat kepada mereka. Tetapi apa yang berlaku, kita tidak begitu mengemari jika ada yang kritik kita dan sangat suka apabila dipuji dan dipuja. Bila dikritik kita rasa sangat lemah dan sakit hati bila orang mempersoalkan kelemahan kita dan telah menjadi seakan budaya masyarakat kita yang suka dipuji dan tak suka dikritik.

Bila dikritik kita perlu bersedia menerima kelemahan dan bersedia pula untuk memperbaiki kelemahan kita dan akhirnya kita akan jadi lebih baik dari kita yang sebelumnya. Tetapi jika selalu dipuji, kita tak akan rasa yang kita 'sakit', sedangkan kita semakin 'sakit' dan bila sedar kita telah 'tenat' dan tidak sempat lagi untuk diselamatkan. Sekadar itu..mungkin ada benar dan ada salahnya..wallahu a'lam.





Wednesday, October 14, 2009

Peringkat Nafsu Insan


Manusia sudah pasti terdiri daripada jasad dan roh. Jika jasad mempunyai sifat dan bentuk tersendiri, roh juga mempunyai sifat2 dan peringkat2 tersendiri yang boleh berubah2 berdasarkah tahap ilmu yang dimiliki oleh seseorang. Antara peringkat tersebut seperti nafs al-Ammarah, al-lawwamah, al-mulhimah, al-mutma'innah, al-radiyah dan al-mardiyyah. Secara ringkasnya boleh dijelaskan seperti berikut:




1. al-Ammarah

Ia adalah nama nafs insan yang paling rendah. Pada peringkat ini ia hanya menyuruh manusia melakukan kejahatan semata2. Manusia dikuasai sepenuhnya oleh hawa nafsunya dan hawa nafsu itulah tuhannya.Tiada beza antara baik dan buruk asalkan kehendak nafsu dapat dipenuhi malahan berbangga pula dengan kejahatan yang dilakukan. ia mengandungi semua sifat syaitan dan sifat kebesaran ALlah spt takbur, suka disaanjung,dipuja, tamak,terburu2 dsbnya. Manusia jenis ini tidak kenal erti puas, seperti firman Allah;(al-A'raf : 176)

"dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika Engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir"

2. al-Lawwamah

Ia peringkat kedua selepas al-Ammarah. Bezanya ia merasa kesal atas dosa yang dilakukan dan semacam mengutuk dan mencerca dirinya atas ketelanjurannya. Masih berusaha untuk mengubah dirinya tapi selalu tewas dalam usahanya dan sering melakukan kemaksiatan kepada Allah. seperti firman Allah;(al-Qiyamah:2)

"dan Aku bersumpah Dengan "Nafsul Lawwaamah" (bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati)!"

3. al-Mulhimmah

Hati merupakan tempat dimasuki oleh lintasan yang baik dan lintasan yang jahat. Kedua-dua perkara ini saling berebut tempat diantara satu sama lain. Jika lintasan yang baik ia disebut sebagai ilham dan 'waswasah' jika sebaliknya. Di peringkat ini hati biasanya akan dikuasai oleh malaikat dengan ilam yang baik tetapi tidak selamanya begitu kerana desakan dari nafsu jahat tidak pernah berkesudahan. Jadi ia sangat bergantung kepada diri manusia sendiri untuk melawan nafsu yang jahat dan membiarkan malaikat terus memberi ilham yang baik kepadanya.

Semasa bersekolah dulu,ada ustaz saya memberitahu.."apa perkara sekalipun..kita mesti dengar keputusan yang pertama kerana itulah keputusan hati yang diilhamkan oleh malaikat.Keputusan yang kedua dan ketiga dan sebagainya biasanya datang dari was-was syaitan". Tetapi hal ini tidak berlaku jika sememangnya hati kita penuh dengan kekotoran kerana kotor itu adalah kegelapan dan kegelapan adalah tempat tinggal syaitan. Jadi untuk membolehkan kita sentiasa mendapat ilham yangbaik daripada syaitan/iblis kita hendaklah menjauhkan diri daripada maksiat dan sentiasa melaksanaka suruhan Allah sebaik mungkin.

4. al-Mutma'innah

Nafsu jenis ini hanya terdapat kepada insan yang telah berjaya melawan kehendak nafsunya. Hasil dari mujahadah yang kuat dan berterusan, nafsunya berjaya ditundukkan dan insanlah yang mengawal nafsu dan bukan nafsu yang mengawalnya. Kita seumpama penunggang kuda, jika kita berjaya ada kemahiran dan kekuatan, maka kitalah yang menjadi penunggang kuda tetapi jika sebaliknya, maka kudalah yang me'nunggang' kita.


Thursday, October 8, 2009

Rosak Akidah dengan SMS?

Dah lama sangat tak posting apa2, sibuk dengan ISO yang sangat menyakitkan kepala. Kenapa nak beria2 sangat dengan ISO kerana yang penting bagi orang Islam adalah amanah kepada Allah. Itu ISO yang sebenar. tapi yelah kita perlukan pengiktirafan untuk menampakkan kerja kita kemas dan lancar serta international. Bagus lah kalau gitu. Cuma khuatir kalau asyik duk buat yang tak buat. dokumen ada tapi tak buat pun. bergantunglah kepada pentafsiran masing2.

Hari tu masa taklimat pembukaan audit, seorang kawan tunjukkan SMS lebih kurang macam ni,

Yaasin,
Walqura-nilhakim.
Innakala minalmursalin.
A'lasiratil mustaqim.
Tanzilal azizirrahim.
Litunziraqaumamma unzila aba uhum fahum ghafilun.

Kirim surah Yaasin ini kepada 7 insan berugama islam.. Insya Allah esok saudara akan menerima khabar yang baik, gembira dan rezeki anda sentiasa berada di tangan anda dengan izin Allah. Jika saudara tidak laksanakan saudara akan ditimpa musibah.

Kawan tu, oleh kerana takut terus send kepada kawan2 yang lain kerana bimbang dengan ancaman dari SMS tersebut.

Lagi2 sms/email macam ni, dah tak ada kerja sangat kut. atau dah nipis sangat kefahaman orang sekarang terhadap permasalahan akidah. kerna kalau orang yang betul2 faham akidah MANA MUNGKIN dia akan hantar SMS macam ni. Kalau setakat habis duit untuk SMS tu oklah, tapi masalahnya takut HABIS IMAN.

Kenapa hingga habis iman? memanglah tidak salah hantar suruh orang baca Yasiin, zikir, dan apa2 lagi cuma yang salah sangat2 ialah bila kita mengaitkan satu keyakinan bahawa esok, atau bila2 kita akan mendapat sesuatu samada rezeki atau sebagainya. Keyakinan bahawa dengan menghantar SMS itu kita akan mendapat sesuatu dan jika tidak hantar dapat musibah dsbnya. Keyakinan itu yang salah dan boleh membawa kepada syirik. Kenapa syirik? sebab maksud syirik adalah kita mengatakan ada kuasa lain selain ALlah yang setaraf atau menyamai kuasaNya.

Jadi jika kita yakin akan dapat sesuatu dengan hantar SMS tersebut maka ini bermakna kita yakin ada kuasa lain yang mampu memberi rezeki dan bala selain Allah.Ya, walaupun kita kata, Insyaallah dengan izin Allah kita akan dapat khabar gembira dsbnya. Jangan kaitkan apa2 sekalipun dalam soal kehendak Allah dan rezeki ALlah. Segala-galanya dalam qada' dan qadar ALlah. jika kita tak hantar SMS tersebut tapi Allah takdirkan kita dapat rezeki, kita akan dapat juga dan jika kita hantar dan Allah takdirkan kita dapat bala', kita akan dapat jugak. Bukan kerana apa-apa tapi semuanya kerana Allah.

Sebuah hadith dari dari Ibnu Abbas radliyallahu ‘anhu : “Pada suatu hari aku pernah berboncengan di belakang Nabi (di atas kendaraan), beliau berkata kepadaku : 'Wahai anak, aku akan mengajari engkau beberapa kalimat: Jagalah Allah, niscaya Allah akan menjagamu… Jagalah Allah, niscaya engkau akan dapati Allah di hadapanmu… Jika engkau memohon, mohonlah kepada Allah… Jika engkau meminta tolong, minta tolonglah kepada Allah… Ketahuilah…kalaupun seluruh umat (jin dan manusia) berkumpul untuk memberikan satu pemberian yang bermanfaat kepadamu, tidak akan bermanfaat hal itu bagimu, kecuali jika itu telah ditetapkan Allah (akan bermanfaat bagimu)… Ketahuilah… kalaupun seluruh umat (jin dan manusia) berkumpul untuk mencelakakan kamu, tidak akan mampu mencelakakanmu sedikitpun, kecuali jika itu telah ditetapkan Allah (akan sampai dan mencelakakanmu)… Pena telah diangkat… dan telah kering lembaran-lembaran… ' " (Hadits riwayat Tirmidzi, hasan shahih)

Dalam hadits berkenaan kepentingan wajibnya beriman terhadap taqdir dari Allah baik maupun buruk. Seandainya seluruh makhluk berkumpul dan mengerahkan segala daya dan upayanya untuk memberikan sesuatu pada seseorang, tidak akan diterimanya jika tidak ditakdirkan oleh Allah, demikian pula sebaliknya dalam hal usaha untuk mencelakakan.

Kuatkan akidah Islam, kerana hanya dengan kekuatan akidah Islam kita akan selamat didunia dan diakhirat. wallahua'lam..

Friday, October 2, 2009

Tawaran Penghabisan Stok - Cepat2




Ramadhan telah berlalu pergi, hanya Allah yang tahu adakah masih berkesempatan kita bertemu denganya lagi. Penuh pengharapan agar Allah memberi lagi ruang dan peluang untuk menikmati Ramadhan...kerana rasanya masih jauh dari sempurna tuntutan berpuasa..

Namun, Allah tidak melepaskan segala bonus dan diskaun yang diberikan di bulan ramadhan begitu sahaja. Allah memang kasihkan kepada umat kekasihnya, Nabi Muhammad saw. Maka di saat2 akhir ini Allah memberikan kita lagi peluang untuk menyempurnakan ibadat puasa kita dengan sunat berpuasa enam hari di bulan Syawal kerana pahalanya menyamai puasa selama setahun. Nabi Muhammad bersabda;

diriwayatkan Muslim yang bermaksud: “Sesiapa berpuasa pada Ramadan, kemudian diiringi dengan (puasa) enam hari Syawal, maka dia seperti berpuasa satu tahun penuh.

Bayangkan kelebihannya..puasa sehari selama lebih kurang 13 jam tetapi menyamai puasa selama 2 bulan...hebat sungguh diskaun yang Allah berikan kepada kita. sangat rugi sesiapa yang tidak mengambil peluang keemasan ini. Cepat tawaran masih berlangsung sehingga 30 Syawal dan selagi masih bernyawa.....




Monday, September 28, 2009

Sambutan Song Sang Eid Fitri


Kenapa saya katakan sambutan eid fitri kita song sang. Perlu sangat untuk difahami bahawa sambutan eid fitri adalah sambutan keagamaan dan bukan kebudayaan dan selama-lamanya tidak akan menjadi kebudayaan sesebuah bangsa. Ia adalah hak agama bukan hak mana-mana bangsa.

Kenapa saya kata ia sangat song sang?


1. terlalu berlebih-lebihan dalam persiapan hari raya sehingga melupakan amalan yang sepatutnya dikejar dalam Ramadhan. Contohnya pada 10 malam terakhir, Nabi sangat menggalakkan kita mencari malam al-qadr dengan beriktikaf dan qiam al-lail, tetapi kita dah sibuk membuat kuih dan segala macam persiapan raya hingga masjid dan surau dah mula surut di malam2 akhir ramadhan.


2. program hiburan yang berlebih-lebihan hingga sebulan syawal baru habis. Nyanyian dan drama tentang raya yang tidak tepat dengan kehendak Islam. Lagu-lagu raya yang menyesakkan telinga. Dinyanyikan pula oleh artis2 yang belum tentu cukup puasa, dan kalau cukup pun belum tentu diterima tetapi mereka yang paling meriah beraya seolah2 mereka juara berpuasa.

(dulu masa kecik2 mak kita cakap siapa tak cukup puasa tak boleh raya, tapi artis ada yang tanpa segan silu makan siang hari bulan puasa) Tengok siaran tv penuh sangat dengan hiburan sepatutnya kita kembali fitrah bersih dan berazam untuk tinggalkan dosa, tetapi sebaliknya..

raya baru rumah jiran siap buat rumah terbuka dari petang sampai malam berkaraoke lagu2 raya dan juga lagu2 pop sampai sakit habis badan aku. Speaker punyalah kuat. Stress sangat. Syaitan dah terlepas agaknya. Dah teruk kampung sekarang, golongan nak buat baik dipinggirkan tapi mungkar diagungkan. (seksa hidup zaman fitnah ni, orang dah tak tahu mana baik mana buruk, kadang2 kita pula dianggap buruk dan mereka yang buat jahat dianggap baik)

3. Raya kita dah nak sama dengan raya agama lain. cuba perhatikan... dengan sambutan hari natal dan lebih teruk lagi eid fitri ni nak dibangsakan. Maksudnya sambutannya nak dikaitkan pulak dengan perayaan nasional. 1Malaysia.

kurang tepatlah kalau tahun baru cina kira oklah sebab ia perayaan bangsa cina tetapi ini perayaan agama. yang sambut untuk penganut agama tu sahajalah. soal perpaduan banyak lagi cara boleh diterapkan.

kembali kepada maksud asal baru faham. Eid Fitri adalah sambutan bagi orang Islam yang berjaya menyempurnakan ibadah sepanjang ramadan dan kembali kepada fitrah. Islam adalah agama yang sederhana dan pertengahan. jadi janganlah bersikap melampaui batas.


Monday, September 21, 2009

Salam Eid Mubarak


Salam eid mubarak diucapkan kepada semua muslimin dan muslimat. Ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kesalahan disedari mahupun tidak disedari. Semoga dapat berjumpa lagi dengan ramadhan akan datang..amin ya rabbal alamin. Selamat berpuasa enam hari di bulan syawal.

Thursday, September 17, 2009

Negara Bangsa - 1Malaysia


Semalam bertempat di Dewan Darul Makmur, IPGMK Tengku Ampuan Afzan berlangsung satu majlis mengenai kemerdekaan. Antara tetamu jemputan untuk bercakap mengenai kemerdekaan ialah Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim. Saya tidak berapa tertarik mendengar hujan dari Prof Ramlah dan Prof Nik tetapi sangat tertarik mendengar 'talk' Khoo Kay Kim. Ucapannya bersahaja dan lebih realistik dengan suasana semasa dan saya rasa ia datang dari hati bukan kerana kehendak atau 'burung kakak tua'.

Antara isu yang dibangkitkan ialah mengenai soal NEGARA BANGSA. Menurut beliau pengertian bangsa sudah berubah dengan perubahan zaman dan ia berkait dengan soal kemerdekaan apabila Perikatan telah bersetuju untuk merdeka dan sejak itu semua negeri-negeri di Tanah Melayu telah bersetuju untuk bergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957.

Implikasinya ialah Persekutuan Tanah Melayu mula terikat dengan perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi negara. Jika ada mana-mana undang-undang yang mengatasinya dianggap terbatal. Sebab itulah undang-undang Islam yang selama ini terpakai di Tanah Melayu dengan sendirinya terhapus. Kemudian soal pemerintahan telah diserahkan kepada rakyat melalui demokrasi. Raja sudah tidak ada kuasa cuma dianggap Raja Berpelembagaan. Kuasa sebenar terletak kepada rakyat. Jadi rakyatlah yang menentukan hala tuju negara ini mulai saat itu.

Manakala rakyat pula adalah terdiri daripada berbagai kaum, Melayu,Cina,India dan sebagainya sudah mempunyai hak sebagai pengundi dalam menentukan siapa yang akan mewakili mereka dalam kerajaan. Pemimpin hanyalah wakil kepada rakyat dan mereka bukanlah tuan. Pemimpin menurut Prof Khoo lagi perlu berkhidmat kepada rakyat dan memastikan kehendak rakyat terbela.

Sebaliknya apa yang berlaku sekarang pemimpin mem'bela'sah rakyat dan mengumpulkan kekayaan sebanyak mungkin dan selagi dapat. Melalui agihan saham-saham dan juga projek malahan terdapat juga komisen dari projek yang diberikan. Sedangkan rakyat masih merangkak untuk mengejar kemajuan tetapi pemimpin bersenang lenang menikmati kemajuan atas kesusahan rakyat. Saya tidak mengkhususkan kepada mana-mana parti tetapi kepada individu yang menjadi pemimpin dan yang menyalahgunakan kuasa yang diberikan rakyat kepada mereka. Sedangkan masih ada pemimpin yang benar-benar memperjuangkan nasib rakyat dan sentiasa prihatin terhadap permasalahan rakyat.

Jadi pada saya isu kontrak sosial yang diwar-warkan kurang relevan diperbahaskan dan diungkitkan lagi. Ini kerana walaupun wujud kontrak sosial antara kaum di negara ini tapi siapa peduli. Ini soal keadilan, siapa yang berusaha pasti akan berjaya, siapa yang rajin akan mendapat habuannya. Bukankah itu yang dinyatakan oleh Islam. Kita mengatakan Malaysia ini ketuanan Melayu. Mana mungkin kita berkata sedemikian sedangkan pemilikan harta di Malaysia ini dikuasai oleh kaum lain. Lihat kawasan perbandaran, mana harta Melayu, mana tanah milik Melayu, mana bangunan milik Melayu, mana gedung perniagaan milik Melayu. Tuan bermaksud pemilik atau yang berkuasa. Jika kita bukan pemilik kepada sebahagian daripada harta macamana kita nak mendakwa sebagai tuan.

Sedangkan kaum lain tidak endah pun kepada kita. Kenapa? kerana kita bukanlah contoh yang terbaik kepada mereka. Kita sendiri mewarisi pelbagai penyakit kronik sejak zaman berzaman. Kenapa Melayu tidak maju-maju. Walaupun berbagai-bagai cara telah dilakukan kerajaan untuk menolong orang Melayu. Kerajaan dah habis ikhtiar untuk bantu orang Melayu. Sebenarnya orang Melayu yang perlu membantu diri sendiri. Jangan harap orang lain. Walaupun kaum Cina telah memberikan jumlah wang yang banyak untuk mendapatkan persetujuan orang Melayu dalam soal kerakyatan tetapi sampai bila hendak dibantu. Bantulah diri sendiri, berusaha bersungguh-sungguh jangan tamak dan jangan cepat hendak kaya. Matlamat bukanlah kekayaan tetapi penguasaan keatas kuasa. Tidak ada gunanya memliki kuasa jika tiada penguasaan.

PENCEGAHAN H1N1 ADALAH................. Bawang Putih!!!!!


PENCEGAHAN H1N1 ADALAH................. Bawang Putih!!!!!(diemailkan oleh seorang hamba Allah yang tidak bernama..sekadar dipetik untuk renungan bersama..)

Terkejut???.... itulah pencegahan untuk H1N1 (bukan rawatan ye). Saya juga terkejut bila mengetahuinya. Dan yang lebih menarik ianya diakui oleh rakan Doktor ketika saya berbual tadi.

1.. Bawang putih boleh meningkatkan kadar antibodi dalam badan.
2.. Bawang putih digunakan dalam ubat-ubatan pencegah selsema, anti-astimin (kira semua ubat berkaitan dengan paru)-jangkitan H1N1 kat paru-parukan?
3.. Bawang putih adalah anti penularan penyakit..... tak caya.... kalau kena bisul, cuba potong bawang putih dan sapu getahnya kat bisul tadi, adakah dia akan menular? Jawapannya TIDAK!!!! Bisul akan kecut dan mati sendiri.
4.. Kalau selsema, tumbuk bawang putih dan masukkan dalam air panas, kemudian hirup wapnya, selsema akan pulih....tak caya....cubala
5.. Kalau bengkak2, ambil bawang putih hancurkan dalam minyak dan sapu kat tempat bengkak tadi..... mujarabkan?


Sebenarnya banyak lagi kebaikkan bawang putih. Ia selalu dirahsiakan dari kita.

Saya ambil contoh disini....... kalau anda pernah nampak bangsa asing memasak (masak BABI contohnya), kenapa begitu banyak bawang putih dimasukkan. Kalau rancangan masakkan luar negara, kenapa bawang putih adalah salah satu yang utama dan begitu banyak digunakan?

Jadi kat sini saya ingin berkongsi beberapa perkara tentang cara rawatannya

1.. Bakar satu labu bawang putih, bila dah lembik keluarkan isinya, hancurkan dan masukkan dalam sup atau bahan berkuah
2.. perbanyakan penggunaan bawang putih dalam masakan
3.. Ambil tablet atau kapsul bawang putih yang dijual di farmasi di seluruh negara.....mesti ada sebab kenapa ianya dijualkan.
4... dan kalau boleh amalkan selalu penggunaanya......


Saya ingin sama2 berkongsi apa yang saya tahu, jika ada salah silap pohon ampun dan maaf, Jika fakta yang diberi tidak betul, jangan la saman saya. Tak salah kita mencubanya. Insya-Allah
. WA-ALLAHUALAM.

Thursday, September 10, 2009

Tauhid Asma' wa al-Sifat

Tauhid ini bermaksud beriman kepada nama-nama Allah dan sifat-sifatNya. Maksud beriman di sini ialah menyakini dengan pasti bahawa Allah mempunyai nama-nama dan sifat-sifat yang khusus bagiNyasebagaimana yang diterangkan dalam Al-Qur'an dan Sunnah RasulNya saw menurut apa yang layak bagi Allah swt, tanpa ta'wil dan ta'thil, tanpa takyif, dan tamtsil, berdasarkan firman Allah Subhannahu wa Ta'ala : "Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Asy-Syura: 11)

"Dia lah Yang menciptakan langit dan bumi; ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi bintang-binatang itu); Dengan jalan Yang demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. tiada sesuatupun Yang sebanding Dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat".


Allah menafikan ada sesuatu yang sebanding dengan diriNya atau menyerupaiNya. Ayat di atas menggambarkan Allah itu maha mendengar dan maha melihat. Adakah sama pendengaran dan pengelihatan Allah dengan manusia. Adakah Allah melihat dengan mata dan mendengar dengan telinga seperti manusia dan makhluk ciptaanNya. Maha suci Allah dari bersifat sedemikian. Namun Allah dengan pasti menetapkan bahwa Dia adalah Maha Mendengar dan Maha Melihat dan Dia diberi nama dan disifati dengan nama-nama dan sifat-sifat yang Dia berikan untuk diriNya dan dengan nama dan sifat yang disampaikan oleh RasulNya.

Tujuan Allah menyifati diriNya dengan sifat yang kelihatan sama dengan makhlukNya bukanlah bertujuan menyamakan diriNya dengan makhluk. Sebenarnya ia bertujuan untuk memudahkan manusia memahami sifat Allah, dengan menggunakan istilah/bahasa yang difahami manusia. Begitu juga dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah yang lain. Al-Qur'an dan As-Sunnah dalam hal ini tidak boleh dilanggar, karena tidak seorang pun yang lebih mengetahui tentang Allah melainkan Allah sendiri dan tidak ada sesudah Allah orang yang lebih mengetahui tentang Allah melainkan RasulNya.

Oleh itu perkara penting yang semestinya dilaksanakan oleh muslim dan mu’min dalam hal berkaitan asma’ dan sifat ini ialah seperti berikut:

i. Ta’wil / Tahrif secara bahasa bererti merubah dan mengganti. Menurut pengertian syar’i bererti: mengubah lafazh Al Asma’ul Husna dan Sifat-sifat-Nya Yang Maha Tinggi atau makna-maknanya. Mengubah maksud asal yang dijelaskan oleh al-Qur’an berkenaan asma’ dan sifat. Contoh Puak Jahmiyyah, yang menta’wilkan ‘istawa’ (bersemayam) dengan istaula (menguasai) dalam firman Allåh yang artinya:
“(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas ‘Arsy.
(Taa-Haa: 5)
Al Yadu (tangan), dengan an ni’mah (nikmat).

ii. Ta’thil – bermaksud menafikan sama sekali akan asma’ dan sifat Allah. Allah tetap dengan demikian walau apa pun sangkaan makhluknya. Ta’thil secara bahasa bererti meniadakan. Adapun menurut pengertian syar’i adalah : Meniadakan sifat-sifat Ilahiyah dari Allah Ta’ala, mengingkari keberadaan sifat-sifat tersebut pada Dzat-Nya, atau mengingkari sebagian darinya. Penolakan terhadap Allah atas kesempurnaan sifat-Nya yang suci, dengan cara meniadakan Asma’ dan Sifat-sifat-Nya, atau sebagian dari-nya, sebagaimana yang dilakukan oleh para penganut paham Jahmiyah dan Mu’tazilah.

iii. Takhyif – bermaksud bertanya pula bagaimana keadaannya Allah yang bernama dan bersifat dengan berbagai-bagai pertanyaan yang tidak kemana-mana. Takyif bererti bertanya dengan kaifa, (bagaimana). Adapun yang dimaksud takyif di sini adalah menentukan dan memastikan hakikat suatu sifat, dengan menetapkan bentuk/keadaan tertentu untuknya. Inilah akidah yang dipegang oleh kaum salaf, sebagaimana dituturkan oleh Imam Malik Rahimahullah Ta’ala ketika ditanya tentang bentuk/keadaan istiwa’, Beliau menjawab :
“Istiwa’ itu telah diketahui (maknanya), bentuk/ keadaannya tidak diketahui, mengimaninya wajib, sedangkan menanyakan (bagaimana)nya (adalah) bid’ah.” [Fatawa Ibnu Taimiyyah, V/144]

Semua sifat Allah menunjukkan makna yang hakiki dan pasti. Kita mengimani dan menetapkan sifat tersebut untuk Allah, akan tetapi kita tidak mengetahui bentuk, keadaan, dan bentuk dari sifat tersebut. Yang wajib adalah meyakini dan menetapkan sifat-sifat tersebut maupun maknanya, secara hakiki, dengan memasrahkan bentuk/keadaannya. Tidak sebagaimana orang-orang yang enggan tahu terhadap makna-maknanya.


iv. Tamsil – bermaksud menyamakan atau menyerupakan Allah dengan apa jua keadaan, bentuk, sifat dan perbuatan yang terdapat pada makhluk ciptaanNya. Allah maha suci dari apa yang kita serupakan. Apa yang tergambar dan terlintas dalam fikiran kita tentang Allah itu bukanlah Allah. Tamtsil artinya tasybih, menyerupakan, yaitu menjadikan sesuatu yang menyerupai Allah Ta’ala dalam sifat-sifat Dzatiyah maupun Fi’liyah-Nya.

Tamtsil ini dibagi menjadi dua, iaitu :


Pertama

Menyerupakan makhluk dengan Pencipta. Misalnya orang-orang Nasrani yang menyerupakan Al-Masih putera Maryam dengan Allah Ta’ala dan orang-orang Yahudi yang menyerupakan ‘Uzair dengan Allah pula. Maha Suci Allah dari itu semua.

Kedua

Menyerupakan Pencipta dengan makhluk. Contohnya adalah orang-orang yang mengatakan bahwa Allah mempunyai wajah seperti wajah yang dimiliki oleh makhluk, memiliki pendengaran sebagaimana pendengaran yang dimiliki oleh makhluk, dan memiliki tangan sebagaimana tangan yang dimiliki oleh makhluk, serta penyerupaan-penyerupaan lain yang bathil. Maha Suci Allah dari apa yang mereka ucapkan.


Maka barangsiapa yang mengingkari nama-nama Allah dan sifat-sifatNya atau menamakan Allah dan menyifatiNya dengan nama-nama dan sifat-sifat makhlukNya, atau men-ta'wil-kan dari maknanya yang benar, maka dia telah berbicara tentang Allah tanpa ilmu dan berdusta terhadap Allah dan RasulNya.

Pendapat Imam Salaf Mengenai asma’ dan sifat Allah swt.

Syaikh Ibnu Taimiyah berkata: "Kemudian ucapan yang menyeluruh dalam semua bab ini adalah hendaknya Allah itu disifati dengan apa yang Dia sifatkan untuk DiriNya atau yang disifatkan oleh Rasul-Nya, dan dengan apa yang disifatkan oleh As-Sabiqun Al-Awwalun (para generasi pertama), serta tidak melampaui Al-Qur'an dan Al-Hadits.

Imam Ahmad Rahimahullaah berkata, Allah tidak boleh disifati kecuali dengan apa yang disifati olehNya untuk DiriNya atau apa yang disifatkan oleh RasulNya, serta tidak boleh melampaui Al-Qur'an dan Al-Hadits.

Madzhab salaf menyifati Allah dengan apa yang Dia sifatkan untuk DiriNya dan dengan apa yang disifatkan oleh RasulNya, tanpa tahrif dan ta'thil, takyif dan tamtsil. Kita mengetahui bahwa apa yang Allah sifatkan untuk DiriNya adalah haq (benar), tidak mengandung teka-teki dan tidak untuk ditebak.

Sebagaimana yang kita yakini bahwa Allah Subhannahu wa Ta'ala mempunyai Dzat, juga af'al (perbuatan), maka begitu pula Dia benar-benar mempunyai sifat-sifat, tetapi tidak ada satu pun yang menyamaiNya, juga tidak dalam perbuatanNya. Setiap yang mengharuskan adanya kekurangan dan huduts maka Allah Subhannahu wa Ta'ala benar-benar bebas dan Mahasuci dari hal tersebut.


Madzhab salaf adalah antara ta'thil dan tamtsil. Mereka tidak menyamakan atau menyerupakan sifat-sifat Allah dengan sifat-sifat makhlukNya. Sebagaimana mereka tidak menyerupakan DzatNya dengan dzat pada makhlukNya. Mereka tidak menafikan apa yang Allah sifatkan untuk diriNya, atau apa yang disifatkan oleh RasulNya. Seandainya mereka menafikan, berarti mereka telah menghilangkan asma' husna dan sifat-sifatNya yang 'ulya (luhur), dan berarti mengubah kalam dari tempat yang sebenarnya, dan berarti pula mengingkari asma' Allah dan ayat-ayatNya.


Wednesday, September 9, 2009

Loyalty of 1st Wife


A Loving Couple Together Forever

There was once a rich merchant who had 4 wives. He loved the 4th wife the most and adorned her with rich robes and treated her to delicacies. He took great care of her and gave her nothing but the best.

He also loved the 3rd wife very much. He was very proud of her and always wanted to show her off to his friends. However, the merchant was always in great fear the she might run away with some other men. The merchant also loved his 2nd wife. She was a very considerate person, always patient, and in fact, was the merchant’s confidante. Whenever the merchant faced some problems, he would always turn to his 2nd wife and she would always help him out and tide him through difficult times.


Now the merchant’s 1st wife was a very royal partner and had made great contributions in maintaining his wealth and business as well as taking care of the household. However, the merchant did not lover her, and although she loved him deeply, he hardly took notice of her.


One day, the merchant fell ill. Before long, he knew that he was going to die soon. He thought of his luxurious life and told himself, “Now I have 4 wives with me. But when I die, I’ll be alone. How lonely I’ll be!”


Then he asked his 4th wife, “I loved you most, endowed you with the finest clothing and showered great care over you. Now that I’m dying, will follow me and keep me company?”

“No way!” replied the 4th wife and she walked away without another word.

The answer cut like a sharp knife right into the merchant’s heart. The sad merchant then asked the 3rd wife, “I have loved you so much for all my life. Now that I’m dying, will you follow me and keep me company?”

“No!” replied the 3rd wife. “Life is so good over here! I’m going to remarry when you die!”

The merchant’s heart sank and turned cold


He then asked the 2nd wife, “I always turned to you for help and you’ve always helped me out. Now I need your help again. When I die, will you follow me and keep me company?”

“I’m sorry, I can’t help you out this time!” replied the 2nd wife.

“At the very most, I can only send you to your grave.”

The answer came like a bolt of thunder and the merchant was devastated.

Then a voice called out: “I’ll leave with you. I’ll follow you no matter where you go.”

The merchant looked up, and there was his 1st wife. She was so skinny, almost like she suffered from malnutrition.

Greatly aggrieved, the merchant said, “I should have taken much better care of you while I could have!”

Tauhid Rubbubiyyah

Para ulama' Mutakallimin telah mengkelaskan tauhid kepada 3 jenis. Tujuan utamanya ialah untuk memudahkan pemahaman manusia dalam mengenal Allah swt. Walaupun ianya tidak diajar oleh Rasulullah saw tetapi ia sangat berguna untuk orang Islam dalam mengenal Allah swt dalam erti kata yang sebenarnya.

Tauhid dibahagikan kepada Tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma' dan Sifat. Untuk kali ini saya akan membincangkan mengenai Tauhid Rubbubiyyah.

Tauhid Rubbubiyyah

Umumnya ia adalah berkenaan dengan segala perbuatan Allah terhadap hamba-Nya. Perbuatan atau af'al Allah seperti pencipta alam, pemberi rezeki, pemberi mudhorat, pengatur semua urusan dan segala-galanya tentang alam ini adalah berpunca daripada Allah swt. Tidak akan berlaku sesuatu perkara tanpa izin Allah. Tegasnya tauhid Rubbubiyyah ini meletakkan manusia agar mengakui dan menyakini bahawa tidak ada tuhan selain Allah dalam menciptakan seluruh alam dan mengakui hanya Allah taala sahaja pemilik mutlak terhadap alam secara keseluruhannya. Apa sahaja kehendakNya pasti akan berlaku dan tiada siapa yang mampu menghalang daripada berlaku. Ketundukkan dan keyakinan inilah yang dinamakan tauhid Rubbubiyyah.

Tauhid Rubbubiyyah secara mudahnya boleh diertikan mengenai perbuatan Allah terhadap makhlukNya. Tauhid ini dipercayai oleh semua manusia yang mempercayai kewujudan tuhan. Walaupun mereka tidak mengenal Allah dalam pengertian yang sebenar tetapi mereka tetap meyakini adanya suatu kuasa yang hebat yang menjadikan alam ini dan mentadbirkannya. Namun kepercayaan mereka ini tidak membawa mereka mengenal Allah kerana telah dikelirukan oleh agama-agama yang mereka anuti. Hanya Islam sahaja yang mampu mengenalkan manusia kepada Rabb sekelian alam dalam pengertian yang sebenarnya yang dikehendaki oleh-Nya.

Allah berfirman;

ولئن سألتهم من خلق السموت والأرض وسخر الشمس والقمر ليقولن الله فأنى يؤفكون

Maksudnya: Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka(yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan yang memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk2nya)?" sudah tentu mereka akan menjawab : "Allah". Maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan Allah dan mematuhi perintah-Nya)?al-Ankabuut : 61

Secara umumnya tauhid ini diyakini oleh semua manusia yang masih mempercayai kewujudan tuhan. Namun bagi orang-orang yang tiada agama dan fahaman komunis yang pada dasarnya menolak agama dan kebertuhanan, mereka tidak mempunyai tauhid rubbubiyyah. Ini kerana mereka mengatakan alam ini terjadi dengan sendirinya tanpa ada pencipta dan kehidupan di dunia akan berterusan sampai bila-bila tanpa kesudahan. Bagi penganut agama lain selain Islam, mereka mempercayai juga tauhid rubbubiyyah ini. Bagaimanapun kepercayaan mereka tidak tauhid kerana mereka menyamakan Tuhan yang sebenar dengan samaan yang terdiri daripada patung-patung dan manusia yang mereka anggap sebagai tuhan.

Orang Kristian (dulu Nasrani) mengatakan Tuhan terdiri dari tiga oknum iaitu bapa, anak dan ruh suci yang masing mempunyai kuasa ke atas alam. Ini sangat berlawanan dengan Islam dan Yahudi yang menganggap hanya ada satu tuhan yang menguasai seluruh alam dan konsep rubbubiyyah ini yang diterima selama-lamanya.

Bagi penganut agama lain pula menganggap patung-patung sebagai perantaraan antara mereka dengan tuhan. Ini juga bersalahan dengan rubbubiyyah kerana Islam menolak penyamaan antara-Nya dengan makhluk.Syirik.

Dengan mempercayai konsep tauhid rubbubiyyah ini saya berpendapat orang Islam seharusnya memiliki sifat dan akhlak yang terpuji kerana mereka sebenarnya telah menyakini hanya Allah yang berkuasa semutlaknya ke atas diri mereka dan seluruh makhluknya. Allahlah yang mengaturkan segala-galanya. Allahlah yang menentukan segalanya. Allahlah yang memberikan segala-gala kepada seluruh makhluknya samada kita menyukainya atau membencinya.

Oleh yang demikian kenapa kita harus iri hati terhadap orang lain dengan kelebihan, kekayaan, kemasyhuran dan sebagainya yang dimiliki oleh mereka sedangkan kita mengetahui bahawa semua itu adalah pemberian Allah kepadanya. Jika kita tidak berpuashati dengan pemberian tersebut seolah-olah kita tidak berpuashati dengan pemberinya. Sedangkan pemberi tersebut adalah pemilik seluruh alam iaitu Allah swt. Mana mungkin kita boleh tidak puas hati kepada Allah sedangkan kehidupan kita ini pun adalah anugerah Allah yang tidak ternilai untuk kita.

Kita hidup dan merasakan nikmat kehidupan dan kelak Allah akan mematikan kita serta insyaallah kita akan dimasukkan pula ke dalam syurga (atas izinNya jua). Semua ini tidak pun menjadi taklif kepada Allah. Dia boleh menghidupkan dan boleh meniadakan kita semahunya. Jadi siapakah kita yang berani nak mempertikaikan kehendak Allah atas makhlukNya.

Namun realiti yang berlaku, masyrakat kita dan masyarakat lain sekalipun, perasaan tamak, irihati, hasad, dendam dan sebagainya sifat-sifat mazmumah kelihatan bermahajalela. Semua ini jelas kelihatan dalam masyarakat bagi yang mampu memikirkan. Ada yang tamakkan harta hingga sanggup berbunuhan, ada yang tamakkan kuasa hingga sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkannya dan mengekalkannya. Apa sahaja cara baik atau jahat, tuduh menuduh, bunuh membunuh, fitnah memfitnah, keji mengeji. Semua itu tidak lagi menjadi persoalan. Yang penting mereka dapat apa yang mereka inginkan. Rasuah sana rasuah sini, tak kira 10 ringgit atau berbilion ringgit semuanya dilakukan kerana tamak dan tidak puas dengan kurniaan Allah kepada mereka. Sedang mereka merasakan mereka boleh menongkat langit dan hidup selamanya, tetapi ingatlah mati itu sangat hampir dan di akhirat setiap amalan akan dihitung oleh Pemilik segala perhitungan. Wassalam


Monday, September 7, 2009

Background image for blogger template

With this guide, you would be able to add a background image or picture to your Blog, customize the position of your image, and have a static background image that stays in place when you scroll through the contents of your blog.
You will need to create an image. Find a picture you like. If you need a free photo editing tool, you can either search the net for one or use Google's Photo Editing Software Picasa. You can also use a small tile-size image which can be repeated so as to cover the entire page. Try not to have an image file that is too large as your page may take a little longer to load.

After creating a picture, you will need to upload it onto a free picture host. You can read about using free hosts like Google Page Creator and Google Groups. We have also a rather comprehensive list of free Image Hosts and File Hosting Services in our article on Manage Blogger Image Storage Space. Check out those sites and choose one that is fast, reliable and enables hotlinking to the uploaded files. Take note of the picture URL.

Next, log in to your dashboard layout; under Template -> Edit HTML, scroll to where you see this:-

body {
background:$bgcolor;


Change background color

If you would like to change the background color of your blog to a very unique color, you can manually specify the color value. Search online for color codes, or take a look at the HTML Color Chart to see if you can find your desired color. For example, if you have chosen a color code #B38481, change the above code to this:-

body {
background-color:#B38481;


If you are changing the background color of your sidebar only, add the color code under the relevant sidebar heading.

#sidebar-wrapper {
background-color:#B38481;


Similarly, if you want a different color for your main post column, add the color code as follows:-

#main-wrapper {
background-color:#B38481;


Note that different templates may label their stylesheets differently. The #sidebar-wrapper may be called #side-wrap or something to that effect.

In some templates like the TicTac Template, the background color you see is due to a background image and inserting a color code into the template will not help. To have a different color, this background image will have to be edited. For more details, read the article on Background Color of TicTac Template.

Add a background image

The code to insert is this:-

body {
background-image: url(URL address of your image);


Remember to insert the URL address of your image in the brackets. If you would like to have a feel of how a background picture will look like, I have uploaded a test image at this address – http://i154.photobucket.com/albums/s255/ownlblog/narutosasuke1024x768.jpg

Insert the URL of this test image into the above brackets and Preview your blog.

You can also have a background image just for your sidebar. Locate the style and add the background image code accordingly.

#sidebar-wrapper {
background-image: url(URL address of your image);


For a background image to your main post body only, add the code here:-

#main-wrapper {
background-image: url(URL address of your image);


Repeat background image

By default, the image is repeated to fill up the entire background of the page. If you have a small or tile-sized image, it will appear like a print pattern in the background. Sometimes, you may choose not to have the image repeated. If that is the case, you can insert this code:-

background-repeat: no-repeat;


Alternatively, you may only want the image to be repeated horizontally. The code is this:-

background-repeat: repeat-x;


To have the image repeated vertically, the code is this:-

background-repeat: repeat-y;


Position background image

If you have an image that is not repeated, you may like to specify the exact position of this image on your page. The HTML code to be inserted is this:-

background-position: top left;


Your image will appear at the top left corner of your page. The other possible values that you can use to replace “top left” are:-

top center;
top right;
center left;
center center;
center right;
bottom left;
bottom center;
bottom right;

If you do not want it entirely left, right or center, you can also define the horizontal and vertical alignments either in percentage or in pixels. Use either of these values instead, with x being the horizontal value and y being the vertical value.

x% y%;
xpx ypx;

Static background image

After that, you may specify whether you want your background image to remain in a fixed position when the contents of your blog are scrolled. By default, the picture scrolls with your content. To have it stay put, the code to insert is this:-

background-attachment: fixed;


Putting it all together

The eventual CSS code that you will have for your customized template may look like this:-

body {
background-color:#B38481;
background-image: url(http://i154.photobucket.com/albums/s255/ownlblog/narutosasuke1024x768.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-position: center center;
background-attachment: fixed;


You can also combine the attributes into one line and the shorthand code will look like this:-

body {
background:#B38481 url(http://i154.photobucket.com/albums/s255/ownlblog/narutosasuke1024x768.jpg) no-repeat center center fixed;


Putting the above code into my blog, this is what you would see.

Background Image for Blogger Template

Of course, after having added the background image, you will need to adjust the colors of your text so that they stand out against the backdrop. Go to Template -> Fonts and Colors to do that.

This guide will give you an image background to your Blog. Sometimes, you may have several images, all of which are suitable for your Blog. You can read Random Header and Background Images on how you can have the background images rotated and a random image shown upon every page load.

You may also want to refer to the related article if you are thinking of adding an image to the Blogger Header.linksource

Toleransi Kaum : Kita Dimana?

Rasa teruja apabila membaca rencana tulisan Dr Aisar Yee Abdullah di Sinar Harian hari ini. Beliau mengupas dengan baik isu yang berlaku di Selangor sekarang. Isu kepala lembu, adakah ia sebenarnya melambangkan perpaduan kaum di Malaysia..
Kemudian perkara ini disentuh pula oleh Prof yang mengatakan perpaduan kaum di Malaysia hanyalah retorik semata-mata. Saya berpendapat isu seperti ada hikmahnya kerana ia sebenarnya menjelmakan apa yang terbuku dalam hati rakyat Malaysia yang sebenarnya. Selama ini apa yang diwar-warkan dalam iklan atau usaha kerajaan untuk perpaduan kaum tidaklah mengambarkan keadaan yang berlaku dalam masyarakat Malaysia. Masyarakat Malaysia masih terlalu tebal isu kaum dan bangsa. Ini bukan sahaja melibatkan kaum yang besar seperti Melayu, Cina dan India sahaja, bahkan di kalangan kaum Melayu sendiri masih menebal semangat kenegerian dan etnik tertentu.

Kalangan orang Melayu masih merasakan mereka tuan di bumi Malaysia, walaupun hakikat yang sebenarnya tidak lagi sedemikian. Pemilikan harta, perniagaan, perbandaran adalah dimiliki oleh kaum cina yang sememangnya sangat rajin dan tekun dalam berkerja. Walaupun kerajaan telah cuba untuk menyeimbangkan keadaan ini, tetapi kejayaannya tidaklah seberapa dan yang kaya hanyalah segelintir orang-orang politik sahaja. Ini kerana usaha kerjaan sahaja tidak mencukupi jika yang nak dibantu itu sendiri tidak bersungguh-sungguh dan tidak tulin dalam usaha mereka.

Orang Melayu masih mendapat keutamaan dalam bantuan kerajaan kerana kuasa politik setakat ini masih dipegang oleh orang Melayu. Kita tidak pasti sebenarnya apa yang akan berlaku jika kuasa yang ada berpindah ke tangan orang lain. Singapura adalah contoh terdekat yang banyak persamaan dengan Malaysia. Sebenarnya ini adalah kesan daripada penjajahan. Masyarakat Malaysia dibahagikan untuk memudahkan pemerintahan mereka dan tidak berlaku perhubungan secara langsung antara masyarakat. Kesannya sekarang masyarakt Malaysia tidak memahami antara satu sama lain dan ini adalah sangat berbahaya dalam konteks 'multi racial' di Malaysia.

Contohnya baru-baru ini, sekumpulan orang Melayu yang membantah pembinaan kuil di tempat mereka dan telah membawa kepala lembu yang sangat menghina kaum lain yang dalam kepercayaan mereka adalah binatang suci. Kalau orang menghina agama kita, kita berasa sangat marah tetapi kenapa kita cuba bermain api dengan menghina agama lain. Islam tidak pernah bersetuju dengan keadaan ini.

bersetuju dengan pandangan Dr Aisar, kenapa di Kelantan, rakyatnya boleh menerima sebuah kuil dengan patung Buddha terbesar di Asia Tenggara di kawasan penduduk Melayu 92%, sedangkan rakyat di sana bukanlah terdiri dari golongan terpelajar dan korporat seperti di Shah Alam. Hairan bagaimana orang bandar tidak begitu bertamadun dan memainkan sentimen agama dalam keharmonian yang dilaungkan kerajaan Malaysia iaitu 1Malaysia. Pada saya idea Dato' Seri Najib ini adalah suatu yang sangat bertepatan untuk melaksanakan dan menjelmakan perpaduan kaum yang sejati di kalangan rakyat Malaysia. Semoga berjaya kerana hidup dalam keadaan ke'bangsa'an ini tidak begitu selamat untuk perkembangan Malaysia seterusnya. Semoga kita belajar dari kesilapan dan tidak mempermudahkan serta tidak meretorikkan perpaduan kaum di Malaysia.

Thursday, September 3, 2009

Ramadhan Bulan Kekuatan



Salman Al Farisi meriwayatkan hadith :


Rasululah SAW telah berpidato dihadapan kami pada hari akhir bulan Syaaban Baginda berkata : Wahai manusia kamu dinaungi oleh bulan agung yang penuh keberkatan iaitu bulan yang di dalamnya ada malam yang lebih baik dari seribu bulan , bulan yang ALLah menjadikan puasanya sebagai fardhu dan solat tarawikh di malam harinya sebagai sunat. Barangsiapa yang mengerjakan kebajikan di dalamnya (akan dibalasi) seperti orang yang mengerjakan fardhu di bulan –bulan yang lain. Manakala orang yang membuat fardhu (akan dibalasi ) seperti orang yang membuat tujuh puluh fardhu pada bulan –bulan yang lainnya . Dialah bulan bersabar , balasan bersabar itu adalah syurga dan bulan berkasih sayang dan bulan yang akan ditambah rezki orang yang beriman .”

(H.R Ibnu Khuzaimah di dalam kitab sahihnya )


Rasulullah mengatakan Ramadhan adalah bulan yang menaungi (أضال) kerana bulan ini merupakan bulan yang dijadikan Allah seolah-olah tempat bernaung atau berlindung dari sesuatu yang mengancam kita. Seperti nelayan yang terpaksa berlabuh di pulau-pulau kecil untuk berlindung dari ancaman ribut dan taufan dan memperbaiki kapal mereka yang rosak serta mencari bekalan-bekalan sebelum meneruskan semula pelayaran. Begitu juga dengan manusia setelah 11 bulan perjalanan hidup yang sarat dengan berbagai-bagai masalah, kita dijemput oleh Allah untuk berteduh di bulan Ramadhan.

Ramadhan adalah tempat rehat dari maksiat dan untuk mengembalikan semula kekuatan diri kita sebagai seorang muslim, sedangkan kekuatan mukmin itu adalah apabila berdamping dengan sumber kekuatan iaitu Allah. Allah berfirman dalam surah al-Zariyyat : 58 yang bermaksud:

"Sesungguhnya ALLAH Dialah pemberi rezeki yang mempunyai Kekuatan Yang Maha Kukuh".

Selain dari bertemu Allah lima kali sehari semalam, kita bertemu Allah sebulan terus menerus dan sudah pastilah kita akan menjadi bertambah kuat untuk menghadapi cabaran di bulan -bulan yang berikutnya. Oleh kerana itu, Allah telah memberikan pahala yang berganda-ganda agar menjadi motivasi kepada kita untuk beribadah kepadanya. Bahkan tidur orang berpuasa pun diberi pahala oleh Allah dan bau mulut orang berpuasa adalah terlebih harum dari bau kasturi. Semua galakkan ini adalah untuk memastikan kita tetap terus beribadat dan tidak mensia-siakan kehadiran bulan ini dengan tidak menambahkan amal ibadat. Jika demikian Mana Mungkin kita dapat kembali belayar ke lautan luas dengan keadaan kapal kita yang hampir bocor dan bekalan yang sudah kehabisan serta anak-anak kapal yang keletihan..



PP Akidah Sem III PPISMP



Tajuk-Tajuk Akidah II yang telah disediakan PP untuk rujukan:

1. Pengenalan Akidah
2. Metodologi al-Quran Dalam Menerapkan Akidah
3. Konsep Syahadah
4. Kepentingan Syahadah
5. Klasifikasi Rukun Iman
6. Rukun Islam dan Hubungan Dengan Kehidupan

Wednesday, September 2, 2009

Tauhid Rubbubiyyah

Para ulama' Mutakallimin telah mengkelaskan tauhid kepada 3 jenis. Tujuan utamanya ialah untuk memudahkan pemahaman manusia dalam mengenal Allah swt. Walaupun ianya tidak diajar oleh Rasulullah saw tetapi ia sangat berguna untuk orang Islam dalam mengenal Allah swt. Tauhid dibahagikan kepada Tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma' dan Sifat.

Tauhid Rubbubiyyah

Umumnya ia adalah berkenaan dengan segala perbuatan Allah terhadap hamba-Nya. Perbuatan atau af'al Allah seperti pencipta alam, pemberi rezeki, pemberi mudhorat, pengatur semua urusan dan segala-galanya tentang alam ini adalah berpunca daripada Allah swt. Tidak akan berlaku sesuatu perkara tanpa izin Allah. Tegasnya tauhid Rubbubiyyah ini meletakkan manusia agar mengakui dan menyakini bahawa tidak ada tuhan selain Allah dalam menciptakan seluruh alam dan mengakui hanya Allah taala sahaja pemilik mutlak terhadap alam secara keseluruhannya. Apa sahaja kehendakNya pasti akan berlaku dan tiada siapa yang mampu menghalang daripada berlaku. Ketundukkan dan keyakinan inilah yang dinamakan tauhid Rubbubiyyah.


Tauhid ini dipercayai oleh semua manusia yang mempercayai kewujudan tuhan. Walaupun mereka tidak mengenal Allah dalam pengertian yang sebenar tetapi mereka tetap meyakini adanya suatu kuasa yang hebat yang menjadikan alam ini dan mentadbirkannya. Namun kepercayaan mereka ini tidak membawa mereka mengenal Allah kerana telah dikelirukan oleh agama-agama yang mereka anuti. Hanya Islam sahaja yang mampu mengenalkan manusia kepada Rabb sekelian alam dalam pengertian yang sebenarnya yang dikehendaki oleh-Nya.

Allah berfirman;

ولئن سألتهم من خلق السموت والأرض وسخر الشمس والقمر ليقولن الله فأنى يؤفكون

Maksudnya: Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka(yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan yang memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk2nya)?" sudah tentu mereka akan menjawab : "Allah". Maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan Allah dan mematuhi perintah-Nya)?al-Ankabuut : 61

Secara umumnya tauhid ini diyakini oleh semua manusia yang masih mempercayai kewujudan tuhan. Namun bagi orang-orang yang tiada agama dan fahaman komunis yang pada dasarnya menolak agama dan kebertuhanan, mereka tidak mempunyai tauhid rubbubiyyah. Ini kerana mereka mengatakan alam ini terjadi dengan sendirinya tanpa ada pencipta dan kehidupan di dunia akan berterusan sampai bila-bila tanpa kesudahan. Bagi penganut agama lain selain Islam, mereka mempercayai juga tauhid rubbubiyyah ini. Bagaimanapun kepercayaan mereka tidak tauhid kerana mereka menyamakan Tuhan yang sebenar dengan samaan yang terdiri daripada patung-patung dan manusia yang mereka anggap sebagai tuhan.

Orang Kristian (dulu Nasrani) mengatakan Tuhan terdiri dari tiga oknum iaitu bapa, anak dan ruh suci yang masing mempunyai kuasa ke atas alam. Ini sangat berlawanan dengan Islam dan Yahudi yang menganggap hanya ada satu tuhan yang menguasai seluruh alam dan konsep rubbubiyyah ini yang diterima selama-lamanya.

Bagi penganut agama lain pula menganggap patung-patung sebagai perantaraan antara mereka dengan tuhan. Ini juga bersalahan dengan rubbubiyyah kerana Islam menolak penyamaan antara-Nya dengan makhluk.Syirik.

Dengan mempercayai konsep tauhid rubbubiyyah ini saya berpendapat orang Islam seharusnya memiliki sifat dan akhlak yang terpuji kerana mereka sebenarnya telah menyakini hanya Allah yang berkuasa semutlaknya ke atas diri mereka dan seluruh makhluknya. Allahlah yang mengaturkan segala-galanya. Allahlah yang menentukan segalanya. Allahlah yang memberikan segala-gala kepada seluruh makhluknya samada kita menyukainya atau membencinya.

Oleh yang demikian kenapa kita harus iri hati terhadap orang lain dengan kelebihan, kekayaan, kemasyhuran dan sebagainya yang dimiliki oleh mereka sedangkan kita mengetahui bahawa semua itu adalah pemberian Allah kepadanya. Jika kita tidak berpuashati dengan pemberian tersebut seolah-olah kita tidak berpuashati dengan pemberinya. Sedangkan pemberi tersebut adalah pemilik seluruh alam iaitu Allah swt. Mana mungkin kita boleh tidak puas hati kepada Allah sedangkan kehidupan kita ini pun adalah anugerah Allah yang tidak ternilai untuk kita.

Kita hidup dan merasakan nikmat kehidupan dan kelak Allah akan mematikan kita serta insyaallah kita akan dimasukkan pula ke dalam syurga (atas izinNya jua). Semua ini tidak pun menjadi taklif kepada Allah. Dia boleh menghidupkan dan boleh meniadakan kita semahunya. Jadi siapakah kita yang berani nak mempertikaikan kehendak Allah atas makhlukNya.

Namun realiti yang berlaku, masyrakat kita dan masyarakat lain sekalipun, perasaan tamak, irihati, hasad, dendam dan sebagainya sifat-sifat mazmumah kelihatan bermahajalela. Semua ini jelas kelihatan dalam masyarakat bagi yang mampu memikirkan. Ada yang tamakkan harta hingga sanggup berbunuhan, ada yang tamakkan kuasa hingga sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkannya dan mengekalkannya. Apa sahaja cara baik atau jahat, tuduh menuduh, bunuh membunuh, fitnah memfitnah, keji mengeji. Semua itu tidak lagi menjadi persoalan. Yang penting mereka dapat apa yang mereka inginkan. Rasuah sana rasuah sini, tak kira 10 ringgit atau berbilion ringgit semuanya dilakukan kerana tamak dan tidak puas dengan kurniaan Allah kepada mereka. Sedang mereka merasakan mereka boleh menongkat langit dan hidup selamanya, tetapi ingatlah mati itu sangat hampir dan di akhirat setiap amalan akan dihitung oleh Pemilik segala perhitungan. Wassalam

Saturday, August 29, 2009

Erti Ramadhan



Alhamdulillah..sekali lagi kita diberikan peluang oleh Allah untuk bertemu dengan Ramadhan. Untuk tahun-tahun akan mendatang kita belum pasti lagi. Namun inilah antara janji Allah kepada Nabi Muhammad yang risaukan tentang umur umatnya yang pendek... Memang Nabi Muhammad saw sentiasa risaukan umatnya dan ini menunjukkan beliau sangat menyayangi umatnya. Ini kerana Nabi Muhammad saw merasakan umur yang ada pada umatnya tidak mencukupi untuk membolehkan mereka beramal dan seterusnya mendapat syurga Allah swt. Lalu Allah mengurniakan kepada umat Muhammad kelebihan yang tidak diperolehi oleh umat nabi lain. Antaranya umat Muhammad sikit beramal tapi banyak pahalanya. Ramadhan adalah contoh terbaik. Semua pahala digandakan bahkan sehingga menyamai seribu bulan. Tidakkah ini dengan jelas membuktikan kelebihan dan kasih sayang Allah kepada Nabi Muhammad dan umatnya.

Oleh yang demikian, berusahalah kita pada bulan mulia ini untuk mengumpul sebanyak mungkin modal yang akan kita guna di akhirat kelak. Di samping itu ia juga bulan latihan dalam mempraktikkan akhlak yang soleh. Kita diajar agar menjaga dari melakukan maksiat dengan harapan ia akan kekal setelah tamat sebulan berpuasa. Moga-moga Allah terus memberi petunjuk kepada kita untuk terus beribadah kepada-Nya. Amin ya rabbal 'alamin.

Thursday, August 13, 2009

Work : Between Amanah and A-money

Always we confused in have a job. Do we really amanah or because a money solely.If we amanah in job why we keep questioning when we requested complete a job and often grumble if we feel we burden with excess work... Have a job in this IPGM really exposing me difference between amanah and a money. If we have a job because amanah of course we will carrying out a work nicely and perfect. On the other hand, if we have a job because a money, of course every job we are doing we always expect be reward.I thought, money not objective in job, but it is linked to satisfaction issue in carrying out the work. In real situation how many aware that the job is ibadah and expect so that Allah rehda to what we are doing. This is the real goal should we think and require so that each job we are doing be reward value or pahala from Allah swt. If we only think money issue solely, be moment we will be disappointed when is wanted unattainable and eventually bring to many another problem. That all for today..just thinking about myself...and maybe for somebody who interest..

Tuesday, August 4, 2009

AKU TAK YAKIN?

Menyakinkan diri sendiri sebenarnya sangat mudah kerana yang nak diyakinkan itu sangat anda kenali iaitu diri anda sendiri. Dan sebenarnya hendak menyakinkan orang lagi susah kerana anda tidak kenal mereka dengan sebenarnya. Oleh itu kalau anda sendiri gagal untuk meyakinkan diri anda sendiri, MANA MUNGKIN kita dapat menyakinkan orang lain. Jadi bagaimana hendak menyakinkan diri sendiri..ada tak tip-tip tertentu yang mudah untuk diamalkan dan kesannya kita akan rasa bertambah yakin. Anda tidak perlu menyakinkan orang lain tetapi anda hanya perlu meyakinkan diri anda sendiri sahaja....Sedikit tip untuk meyakinkan diri sendiri.

1. Selalu kata yang baik-baik terhadap diri sendiri. contohnya aku boleh buat, aku pandai, dan kalau anda sememangnya tidak boleh buat atau tak pandai.. tetap kata pada diri anda yang positif contohnya...tak lama lagi aku mesti boleh buat punya..ala adatlah takkan nak terus pandai..mana syok kalau buat terus jadi, baca terus faham, jawab terus betul...tak ada thrill lah, tak ada cabaran. Hidup ni kalau tak ada cabaran mana ada keseronokkan... dan apa-apalah yang anda fikir boleh menaikkan semangat anda. Dan lagi kalau anda terasa buat silap dan salah atau menyusahkan orang lain cepat-cepat maafkan diri sendiri. Ala.. kalau bukan anda yang maafkan diri anda siapa lagi. MANA MUNGKIN orang lain boleh tolong maafkan bagi pihak diri anda sendiri.

2. Buat perkara yang kecil-kecil dulu dan beransur-ansur. Sebenarnya tiap-tiap perkara yang berlaku dalam dunia ni bermula dari yang kecil dan baru jadi besar. Contoh banyak sangat. fikirlah. Kita juga tak boleh abaikan yang kecil2 kerana kalau kita abai yang kecil pasti yang kecil tak akan jadi besar. Sentiasa teliti dan teliti dalam buat sesuatu perkata. Contohnya kalau anda takut nak bercakap di hadapan orang ramai janganlah terus pergi berucap di hadapan orang ramai. Mula-mula bercakap dulu dengan diri anda sendiri. Macamana? cakap depan cermin. cakap puas-puas, sampai anda rasa tak malu lagi pada diri anda sendiri. Yelah..kalau dekat diri sendiri pun anda malu, MANA MUNGKIN anda tidak malu di hadapan orang lain.

3. Sebenarnya orang tak tahupun yang kita tak berapa yakin. Mana ada manusia yang tahu isi hati orang lain. Betul. Anda tahu isi hati orang lain. Tak tahu kan? Eh orang lain pun gitu. Kita sama sahaja..bezanya cuma amalan kita...Jadi kalau orang tak tahu, bolehlah kita buat-buat yakin, berlakon...macam yakin...tapi sebenarnya dalam hati kita punyalah takut. teruskan berlakon jangan bagi orang nampak ketidakyakinan kita. Kan dunia ni pentas lakonan....teruskan berlakon lama-lama anda akan biasa dengan lakonan tersebut dan sebati dalam diri anda. Ketika itu anda tidak perlu lagi berlakon...itulah DIRI ANDA yang telah YAKIN.

4. Baca sikit kisah ini......

Kisah Keyakinan Diri Joan of Arc amat menarik perhatian saya. Joan of Arc pada umur 17 tahun, seorang pengembala kambing biri-biri yang miskin di Perancis, amat percaya yang dia telah mendapat ilham dari Tuhan bahawa beliau harus mengetuai bala tentera Perancis untuk menentang tentera-tentera Inggeris yang amat sukar dikalahkan. Tentera-tentera Perancis telah kehabisan idea tentang bagaimanakah lagi cara menepis serangan-serangan serta mengalahkan tentera-tentera Inggeris. Kerana terlalu kekalutan, mereka telah merayu kepada sesiapa sahaja di kalangan rakyat Perancis untuk tampil ke hadapan memberi idea tentang bagaimanakah lagi cara menentang tentera-tentera Inggeris.

Joan of Arc seorang gadis yang masih amat muda itu telah tampil ke hadapan dengan keyakinan yang begitu tinggi, berapi-api - amat yakin sekali - seyakin-yakinnya! bahawa ia telah mendapat ilham dari Tuhan yang dia sahajalah yang akan dapat memimpin bala tentera Perancis bagi mengalahkan tentera-tentera Inggeris. Keyakinannya yang sungguh kental dan mengkagumkan itu telah memberi harapan baru kepada pucuk pimpinan tentera Perancis. Beliau telah diberi tugas berat; mengepalai tentera Perancis yang sedang menghadapi kebuntuan dan kemelut itu!

Keyakinan si gadis ini yang tidak dapat dipertikaikan lagi itu telah menyemarakkan semangat seluruh tentera dan rakyat Perancis. Dengan keyakinan dan pimpinan Joan of Arc, mereka telah mendapat semangat dan tenaga baru untuk menyerang balas dan menggempur tentera-tentera Inggeris dengan strategi peperangan yang berbisa serta keyakinan dan semangat juang yang tidak terperi tingginya! Ini telah amat mengejut tentera-tentera Inggeris sehingga hilang arah, kekuatan dan semangat walaupun jumlah mereka lebih ramai daripada tentera-tentera Perancis - kelamkabut serta bertempiaran tentera-tentera Inggeris! Lantas, Perancis meraih kemenangan besar!

IKLAN