Tuesday, September 6, 2011

Mazhab Mu'tazilah

Mazhab Muktazilah

Pengenalan

Adalah satu dari cabang pemikiran dalam Islam yang terkenal dengan sifat rasional dan liberal.
Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam.
Pemikiran Muktazilah mula bertapak pada kurun kelapan Masehi (abad kedua hijrah) di Basrah, Iraq.
Ketika pertama kali muncul, pemikiran Muktazilah tidak mendapat simpati umat Islam, terutama di kalangan masyarakat awam kerana mereka tidak begitu memahami ajaran Muktazilah yang bersifat rasional dan sarat dengan falsafah.
Alasan lain mengapa pemikiran ini kurang mendapat sokongan umat Islam pada saat itu adalah kerana pemikiran ini dianggap tidak selari dengan sunnah Rasulullah SAW dan para sahabat.
Aliran Muktazilah berkembang di kalangan golongan intelek semasa pemerintahan Khalifah al-Ma'mun dari dinasti Abbasiyah (198-218 H/813-833 M).
Kedudukan Muktazilah semakin kukuh setelah Khalifah al Ma'mun menjadikannya sebagai mazhab rasmi negara. Dikatakan Khalifah al Ma'mun sejak kecilnya sudah dididik dalam tradisi Yunani
Dan pada zaman itulah golongan muktazilah memaksakan pemikirannya yang dikenal dalam sejarah dengan peristiwa Mihnah (fahaman bahawa al-Quran itu makhluk Allah, jadi tidak qadim.)
Jika al-Quran dikatakan qadim, maka akan timbul kesimpulan bahawa ada yang qadim selain Allah).
Byk kisah ttg kemunculan Mu’tazilah, antaranya….
i.        Wasil Bin Ata’ yg berpisah dr pengajian          Hasan al-Basri di Masjid Basrah.
         ii.       Menyalahi pdpt ttg org (Khawarij) ttg masalah pelaku dosa besar.
iii.      Pd asalnya mrk tidak suka dgn nama ini, tp akhirnya menerima dan berhujjah mrk menjauhi bid’ah.
Pd peringkat awal dikatakan muncul krn wujud gol bebas dr gol Zubair, Talhah (Aisyah) dan Ali dan Muawiyyah.
Mrk kata “kebenaran tidak semesti berada pd salah satu gol, mgkin dua2 salah dan tidak pasti tidak jelas siapa yg salah dan ia harus dijauhi (I’tazalna)
Gol ini berada di tengah2 antara Khawarij dan Murjiah. Tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut.
Gol Mu’tazilah awalnya tidak menyukai gelaran tersebut dan ia sebenarnya adlh lebih bersifat ejekan dr gol2 yg lain. Ada jg yg mengelar mrk sbg ‘al-mu’attilah yg bermaksud ‘kosong’ tuhan tidak bersifat. Mrk lebih menyukai gelaran ahl al-’Adl wa al-Tauhid.

Prinsip Akidah Muktazilah

Terdapat 5 prinsip utama, iaitu:
         1.       Ke-Esaan (al-Tauhid)
         2.       Keadilan (al-’Adlu)
         3.       Janji dan Ancaman (al-Wa’du wa al-Wa’idu)
         4.       Tempat antara 2 tempat (al-Manzilatu   baina al-Manzilataini)
5.       Suruh kebaikan dan cegah keburukan (‘amr ma’ruf dan nahi mungkar)

Ke-Esaan (al-tauhid)

Muktazilah percaya kepada Tauhid iaitu Tuhan itu satu. Mereka berbeza dari majoriti Muslim dalam menerangkan tentang konsep Tauhid supaya selari dengan wahyu dan akal.
Contohnya majoriti mazhab dalam Islam menghadapi kesulitan dalam menerangkan sifat Tuhan tanpa menyamakanNya dengan perwatakan manusia (anthropomorphic) atau tidak menerangkan langsung maksud tersebut seperti yang tertulis dalam wahyu.
Muktazilah mengatakan sifat Tuhan adalah tidak berbeza dari zatNya. Dengan kata lain, Tuhan itu Maha Mengetahui, tetapi Tuhan itu Maha Mengetahui kerana zatNya bukannya kerana Ia mempunyai pengetahuan yang terasing dari diriNya. Konsep Tauhid ini diterangkan dalam hasil kerja cendekiawan Muktazilah, hakim agung Abd al-Jabbar ibn Ahmad
i.       Tidak akui sifat Tuhan sbg qadim yg lain dr zatNya.
ii.     Al-Qur’an adalah makhluk. Kalamullah juga makhluk yg dijadikan pd waktu diperlukan dan bukan pd zatNya.
iii.      Tuhan tidak dapat dilihat dgn mata.
iv.      Takwil ayat yg mengatakan adanya persamaan Allah dgn manusia.

Keadilan (al-’Adlu)

Dalam menghadapi masalah kewujudan kejahatan di dunia, Muktazilah percaya kepada free will (kebebasan manusia). Kejahatan dilihat sebagai sesuatu yang berlaku kerana kesalahan manusia dalam melakukan sesuatu.
Muktazilah tidak menafikan kewujudan kezaliman ke atas manusia kerana ini terjadi disebabkan manusia itu menyalah gunakan free will (kebebasan) yang diberi Tuhan.
Dalam menerangkan hal ini, Muktazilah bergantung kepada doktrin taklif - iaitu hidup ini adalah ujian Tuhan kepada manusia yang diberikan akal fikiran untuk memilih yang baik dan buruk.
Pada hari Kiamat nanti, mereka akan dihukum Tuhan atas segala nikmat yang mereka perolehi dan tanggungjawab yang diamanahkan semasa mereka di dunia.
Sekiranya mereka ini menyalah gunakan akal fikiran yang diberi Tuhan, mereka akan dihukum di neraka. Ini kerana Tuhan telah bersikap adil dalam menjelaskan jalan yang lurus dan jalan yang sesat dalam kitab suciNya
i.    Meletakkan tanggungjawaban ke atas manusia atas segala perbuatannya
ii.   Tuhan tidak menghendakki keburukan dan tidak menciptakan perbuatan manusia
iii.  Manusia mengerjakan perintah dan meninggalkan larangan atas kekuasaan yg dijadikan Tuhan pada diri mereka Tuhan tidak menghendakki keburukan dan tidak menciptakan perbuatan manusia.
iv.  Allah hanya menguasai kebaikan sahaja dan tidak campurtangan dlm keburukan.

Janji dan Ancaman (al-Wa’du wa al-Wa’idu)

Mereka berpendapat Tuhan tidak akan mungkir janji iaitu memberi pahala pada muslimin yang baik dan memberi azab seksa pada muslimin yang jahat pada hari Kiamat nanti.

Tempat antara 2 tempat (al-Manzilatu   baina al-Manzilataini)

Posisi pertengahan. Pendapat ini dicetuskan Wasil ibn Ata yang membuatnya berpisah dari gurunya Hasan al-Basri, bahawa mukmin berdosa besar dan tidak bertaubat, dia bukan mukmin (beriman) tetapi juga bukan kafir (tidak beriman), statusnya boleh dipanggil fasik. Mereka ini boleh dikebumikan sebagai Muslim, didoakan dan mengahwini Muslim.
Hanya Tuhan yang akan menentukan di neraka mana mereka ditempatkan kerana neraka itu mempunyai banyak tingkat untuk semua golongan.
Imam Hasan al-Basri berpendapat muslim berdosa besar masih seorang mukmin sementara golongan Khawarij mengatakan mereka kafir
Suruh kebaikan dan cegah keburukan (‘amr  ma’ruf dan nahi mungkar)
Menyeru kebaikan terdapat dua jenis, satu yang wajib seperti tanggungjawab agama (al-faraid) apabila seseorang meninggalkannya (dayya'aha) dan yang sunat (al-nafila) apabila seseorang meninggalkannya (tarakaha).
Dan bagi melarang kemungkaran, ia wajib kerana kemungkaran itu adalah salah (qabih). Jika boleh, melarang kemungkaran itu mestilah jalan yang tidak menyusahkan atau menjadikan kemungkaran itu tidak begitu teruk, dengan matlamat supaya kemungkaran itu tidak berlaku langsung
Tafsiran Muktazilah berbeza dengan tafsiran ulama’-ulama’ ahli as-sunnah wal-jamaa’h.
Di mana muktazilah berpendapat bahawa menyuruh kepada perkara yang ma’ruf dan mencegah perkara kemungkaran mestilah dengan hati terlebih dahulu, kemudian dengan lidah, kemudian dengan tangan dan sekiranya tidak mencukupi dengan lidah dan tangan maka dengan menggunakan pedang.

Penutup

Tokoh-tokoh Muktazilah yang terkenal ialah:
         1.       Wasil bin Ata, lahir di Madinah, pelopor ajaran ini.
2.       Abu Huzail al-Allaf (751-849 M), penyusun lima  ajaran asas Muktaziliyah.
         3.       an-Nazzam, murid Abu Huzail al-Allaf.
         4.       Abu Ali Muhammad bin Abdul Wahab al-Jubba’i (849-915 M).
Meskipun Muktazilah tiada lagi, namun pemikiran rasionalnya sering dibahas cendekiawan muslim dan bukan muslim

No comments:

Post a Comment

IKLAN