Wednesday, November 2, 2011
Statistik Pendidikan
Statistik Pendidikan
Merupakan satu bahasa komunikasi yang digunakan untuk menerangkan ciri-ciri sampel atau kumpul objek
Membicarakan tentang sampel,mengambarkan pembolehubah dalam sampel atau pengukuran yang pengiraannya berdasarkan daripada data sampel
Data merupakan fakta atau maklumat atau angka yang membolehkan kita membuat ringkasan tentang sesuatu (perkara yang menjadi kajian)
Jadual I menunjukkan skor bagi pelajar untuk Tingkatan 3 Melati dalam ujian matematik.Guru diminta tentukan (a) Skor tertinggi (b) Skor terendah
(c) skor julat (d) Berapa orang murid yang dapat markah kurang daripada (i) 70 dan (ii) 80 (e) sekira 60 markah lulus,berapa orang murid yang gagal
Contoh Skor
70 , 50, 54, 46, 48, 70, 90, 54, 64, 75, 50, 64, 75,60 ,54
64, 64, 82, 70, 64, 80, 70, 60, 60, 70, 75, 80, 60, 64, 78
40, 46, 51, 53, 55, 56, 56, 56, 58, 61, 61, 63, 63, 64, 80
66, 68, 71, 73, 76, 79, 80, 76, 68, 72, 68, 52, 56, 94. 48
Kepentingan Statistik Dalam Pengukuran
Membantu guru mempercepatkan proses membuat ringkasan dan menerangkan maklumat tentang pencapaian pelajar,kelas,sekolah atau daerah
Memberi manafaat dalam menjelaskan makna sesuatu skor.Skor mentah mestilah diringkaskan dan dibuat inferens tentang pencapaian keseluruhan
Pengetahuan,kefahaman dan kemahiran menggunakan sesuatu teknik statistik perlu untuk membuat analisis dan penilaian tentang instrumen pencapaian
Fakta-fakta numerik yang diringkaskan menggunakan indeks statistik membantu guru membuat keputusan dan menilai pencapaian pelajar
Membaca pelaporan penyelidikan pengukuran yang dibuat di dalam dan luar negeri menggunakan statistik untuk menjelaskan sesuatu fenomena atau dapatan
Taburan markah
Taburan ialah susunan skor mentah dalam set markah dan kekerapan ialah bilangan dalam sesuatu skor atau skor yang dikumpulkan
Taburan kekerapan markah boleh ditentukan berdasarkan skor-skor mentah yang dikumpulkan
Taburan kekerapan boleh ditentukan melalui taburan jadual kekerapan
Penentuan Jadual Taburan kekerapan Himpunan (Kekerapan Longgokan)
Kekerapan himpunan sama atau kurang daripada sesuatu skor atau skor terkumpul ialah jumlah kekerapan bagi skor atau skor terkumpul atau kekerapan bagi skor atau skor terkumpul sebelumnya
Histogram
Satu jenis graf yang digunakan untuk menggambarkan sesuatu taburan kekerapan dengan data yang terkumpul
Bentuk histogram terdiri daripada jalur-jalur segiempat tepat yang disusun rapat-rapat daripada jeda kelas terendah hingga jeda tertinggi
Lebar tapak setiap jalur segi empat mewakili saiz jeda manakala tingginya kekerpan bilangan murid yang memperolehi markah dalam sempadan kelas
Poligon Kekerapan-Sejenis grafgaris yang dibentuk dengan menyambung semua titik tengah di atas jalur segiempat tepat dalam sesuatu histogram dengan garis lurus
Lengkung Kekerapan- sejenis graf berbentuk lengkung licin yang dilukis dengan menggunakan kelas nilai tengah mewakili skor-skor dipaksi ufuk dan bilangan calon dipaksi tegak
Pengiraan Min, Median, Mod
Min-dihitung dengan menjumlahkan semua skor (markah) dan hasil tambahnya dibahagikan dengan jumlah bilangan skor atau jumlah kekerapan
Median-Nilai yang terletak di tempat tengah skor yang tersusun secara menaik atau menurun
Contoh 1: 45,45,59,62,70,78,80
Contoh 2 : 50,58,64,72,78,78
Mod ialah ukuran yang mempunyai kekerapan yang tertinggi dalam satu set skor
Peratus
Peratus ditakrifkan sebagai sesuatu nilai yang digunakan untuk membuat perbandingan di antara dua kuantiti apabila kuantiti dasar (keseluruhan) dinisbah dengan 100
Contoh: Dalam satu peperiksaan Calon X mendapat 42 daripada 50 item,berapa peratus calon X memperolehi markah
Pangkatan
Kedudukan sesuatu skor berbanding skor-skor yang lain.Nilai skor tertinggi diberi pangkat 1,yang berikutnya pangkat 2 dan seterusnya
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment