Wednesday, April 20, 2011

Kahwin. Lebih muda atau sebaya?


Dalam satu majlis di Bentong semalam, sempat berbual-bual dengan rakan sebelah...asalnya topik biasa2 je.. tapi entah macamana terlepas ke topik kahwin..

kawan tu bukak topik..dia kata "untung sapa2 yang kahwin, isterinya lebih muda atau terlebih muda dari kita" aku tanya "kenapa?"Dia kata"paling2 baik dalam jarak 10 tahun". terkejut jugak aku dibuatnya..yelah jarak sangat tu..detik hati aku..aku tanya dia balik.."ko dgn isteri berapa jarak" selamba dia jawab "10"..

aku tanya dia balik "apa lebih sangat tu" Dia cakap...tak payah banyak2 mie...aku cakap satu pun dah cukup buat orang menyesal kahwin sebaya atau dekat2 umur" Dalam hati aku...bangga sungguh dia ni beristeri muda dan mungkin akulah yang menyesal tu..

"betul ke" aku tanya dia balik.."betul dan confirm"...wah tegas dan yakin sungguh jawapan dia.."cer cerita skit apa yg lebih sangat tu..." aku dah tak sabar nak tahu...samada betul ke aku yang menyesal ni.

Dia kata "perempuan ni beza dengan kita 10 tahun..." dia mula berhujjah. "kalau kita umur 30 dan isteri kita pun 30...maknanya umur sebenar isteri kita 10 tahun lebih tua dari kita, 40" katanya. Tambah dia lagi "sebab tu kita kena kahwin yang 10 tahun muda, barula sebaya dengan kita...kalau kita 30....isteri sepatutnya 20....tambah 10 barulah sama 30 dengan kita".

"apa bukti u cakap camni"...dia kata "mie, engko fikir sendirilah...aku tahu engko pun ada jawapannya"...

aku pun fikir2 dan banding2...aku terasa ada juga kebenarannya.....pengalaman adalah jawapan sebenarnya.....jadi menyesalkah aku.....??

jawapannya tidak sama sekali...semua dari Allah...sebagai hamba keredhoaan terhadap ketentuan adalah segala-galanya...tp mungkin ada benarnya bagi yang belum berkahwin memikirkan dalam2 tentang persoalan ini...


No comments:

Post a Comment

IKLAN