Tuesday, September 13, 2011

Mazhab Jabbariah

Mazhab Jabariah


Definisi Istilah

Secara terminologis,Jabariyah diartikan dengan aliran yang berkeyakinan bahwa tidak adanya perbuatan manusia secara hakikat dan menyandarkan perbuatan tersebut kepada Allah SWT.  Segala perbuatan hanya terjadi dengan qudrat dan Iradat-Nya. Manusia tidak mempunyai Qudrat dan Iradat, manusia hanya merupakan wadah bagi apa yang Allah kehendaki.

Definisi Istilah

Filsafat Yunani mulai diadoptasi oleh bangsa Parsi,menjadi pembahasan-pembahasan yang cukup mendapat tempat di kalangan ahli-ahli fikir.  Konsep‘ruang kosong’nya Zero yang ditafsir oleh Aristoteles iaitu : 

      Everything that is in motion must be moved by something (segala sesuatu yang bergerak, pasti digerakkan oleh sesuatu)

Artinya tidak ada sesuatu gerakan yang terjadi dengan sendirinya (spontanea).

Konsep ini dikaji oleh Iban ibn Sam’an, seorang Yahudi Syam, kemudian disampaikan dan difahami serta diyakini oleh Ja’ad ibn Dirham yang tak lainadalah guru dari Jahm ibn Safwan.  Namun diyakini bahwa pengadopsian konsepfilsafat Yunani ini hanya luaran saja bukan dalam bentuk isinya.

1.2     Sejarah Kemunculan Jabariah

Benih fahaman ini berasal daripada pegangan orang Yahudi. Kemudian, mereka mengajarkannya kepada orang-orang Islam.  Orang yang pertama menyebarkan ajaran ini kepada orang orang Islam adalah Jaad bin Darham.  Dia menerima ilmu yang sesat dan menyesatkan ini daripada orang-orang Yahudi. Jaad berjaya mendapat seorang murid yang menyebarkan fahamannya yang bernama Jaham bin Safuan.

1.3     Dasar-Dasar Mazhab  Jabariah

1.3.1  Qudrat dan Iradat Manusia. Manusia tidak mampu melakukan suatu perbuatan, tidak memiliki kemahuan bahkan tidak memiliki kekuatan untuk menentukan pilihan. Semua adalah ciptaan Allah. Manusia hanya sebagai wayang yang digerakkan oleh dalang.

Pendapat ini ditolak sama sekali kerana menimbulkan bahawa seolah-olah Allah S.W.T melakukan perkara yang sia-sia,seperti mengutuskan Rasul dan menurunkan syariat. Pada hal Allah S.W.T maha suci dari segala perkara yang sia-sia sebagaimana firmannya;

  وما خلقنا السماوات والأرض وما بينهما لاعبين ما خلقنا هما إلا بالحق ( الدخان : 38-39)

      Maksudnya:”Aku tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya dengan main-main sahaja,Aku tidak menjadikan keduanya melainkan dengan sebenarnya”.

1.3.2  Ilmu Allah itu bersifat baru tanpa berhubung dengan zat-Nya dan berbilang ilmu Allah mengikut bilangan maklumat yang ada.

Allah S.W.T tidak harus mempunyai sifat yang ada pada makhluk supaya tidak menyerupai mereka. Mrk menafikan Allah mempunyai sifat hidup dan berilmu. Tetapi dalam masa yang sama mereka mengakui bahawa Allah S.W.T memiliki sifat kuasa dalam menentu dan mencipta

Perkara ini merupakan sesuatu hal yang amat ganjil,Ini kerana sifat kuasa,menentu dan mencipta ini tentu tidak dapat diakui tanpa ada sifat hidup. Ini adalah suatu pendapat yang amat bertentangan kerana ilmu Allah itu adalah sifat, yang mana dengannya Allah Maha Mengetahui segala-segalanya. Andainya Allah tidak mengetahui tentulah Dia jahil,sedangkan jahil itu sifat kekurangan yang mustahil bagi Allah.

1.3.3  Bahawa syurga dan neraka itu bersifat fana’ iaitu akan binasa setelah dimasuki ahli-ahlinya kerana ada kekal yg lain selain Allah dan gerak geri ahli syurga juga akan terhenti krn tiap2 yg bergerak akan terhenti.

Wujudnya sesuatu yang kekal abadi selain Allah seperti syurga dan neraka tertakluk kepada kehendak dan kekuasaan Allah yang Maha Kuasa dan Maha menentukan segala-segalanya

  "بلى من كسب سيّئة وأحطت به خطيئته فأولئك أصحاب النار هم فيها خالدون ( )

Maksudnya:

      Bukan demikian,yang benar,sesiapa yang melakukan dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya,maka mereka itulah penghuni neraka,mereka kekal di dalamnya ( )

1.3.4  Bahawa iman tidak boleh dibelah bahagi tidak pula berlebih kurang di antara seseorang dengan yang lain.

Dakwaan ini tentulah terang-terang menyalahi dengan sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam (S.A.W);

      ما فضّلكم أبو بكر بصوم ولا صلاة ولكن بشىء وقر فى نفسه             

      Maksudnya:”Abu Bakar tidak melebihi kamu dengan sebab puasanya dan sembahyangnya tetapi dengan sebab iman yang ada dalam dirinya”    

1.3.5  Iman adalah makrifah dan kafir  adalah jahil dlm mengenal Allah dan Islam. Siapa shj yg mengenal Allah dan Islam adlh beriman.

Sekadar pengetahuan tidak sampai lg kpd iman kerana iman itu adalah membenarkan dlm hati, melafazkan dengan lidah dan melakukan dengan anggota


1.3.6  Kalam Allah adalah baharu dan tidak qadim sama spt muktazilah

1.Pecahan-Pecahan Jabariahcahan Jabariah

AL- JAHMIAH

 Pengikut Jaham bin Safuan. Dia melahirkan kesesatannya di Tarmiz. Dia bukan sahaja menaburkan ajaran Jabariah yang meletakkan dosa kepada Allah tetapi juga menambah dengan beberapa kesesatan yang lain, antaranya adalah:

Menyatakan syurga dan neraka itu binasa kerana tiada sesuatu pun yang kekal abadi.

 AL- TABARIAH

 Pengikut al-Husin bin Muhammad al-Najam.

Antara ajarannya adalah:

 Bersama dengan golongan Muktazilah yang menafikan sifat ilmu, berkuasa, berkehendak, hidup, mendengar dan melihat. Menafikan melihat Allah pada hari kiamat.

 AL- DIRARIAH

Pengikut Dirar bin Amru, antara ajarannya ialah:

 Yang diterima selepas wafatnya Nabi Muhammad adalah ijmak sahaja. Segala yang diambil daripada Nabi Muhammad secara ahad (tunggal) tidak diterima. Ii.Adanya pancaindera tambahan daripada yang ada bagi melihat Allah pada hari kiamat.  Menafikan melihat Allah pada hari kiamat.

Pandangan Ulama’

Para sarjana Salaf dan Khalaf menolak fahaman ini dengan sekeras-kerasnya. Antara mereka adalah sahabat Nabi Muhammad iaitu Abdullah bin Abbas. Beliau menegaskan kepada pengikut Jabariah, “Adakah kamu menyeru orang supaya bertakwa kepada Allah, sedangkan kamu menyesatkan orang-orang yang bertakwa.

 Ulama bersepakat dlm menghukum mrk sbg fasik dan tidak sampai kpd kafir. Hasan alBasri berkata; “sesiapa yg tidak beriman kepada Allah, qada’ dan qadarnya sesungguhnya dia telah menjadi kafir. Sesiapa yang meletakkan dosanya kpd Allah juga telah menjadi kafir”

 

No comments:

Post a Comment

IKLAN