Monday, November 2, 2009

Nilai sehelai rambut..


Ayat al-Qur'an di kaki bayi lelakiBaru-baru ini kita buat kesekian kalinya, dikejutkan dengan peristiwa aneh/pelik yang berlaku dalam masyarakat Islam iaitu ayat al-Qur'an yang tertulis di kaki seorang bayi lelaki.Sebenarnya kejadian seperti ini telah banyak kali berlaku Ada yang terjumpa kalimah Allah dalam sebiji tomato, pada seekor ikan, pada sepotong daging dan sebangainya lagi. Bagi kebanyakkan orang mereka menganggap ia adalah suatu keanehan dan sememangnya ia adalah sesuatu yang kelihatan aneh pada mata kasar tetapi ia sebenarnya pada saya tidak membawa apa2 makna..



dan macam-macam lagilah...nak cerita panjang sangat..dan ia terus berlaku dan terus berlaku..pelbagai bentuk keajaiban/keanehan yang rata-ratanya dikaitkan terus dengan kekuasaan Allah. "Tengok..betapa hebatnya ALlah swt"..dan ada lagi yg berkata,"inilah bukti kekuasaan Allah"..

Kalau tengok dalam blog pula..bermacam-macam komen daripada pemblog...ada yang ok dan ada juga yang hampir ko. Saya tidaklah berniat sama sekali untuk menafikan semua itu tidak menunjukkan kekuasaan ALlah swt..bahkan sememangnya ALlah MAHA berkuasa atas tiap sesuatu...dan "apabila Dia berkata..jadi..maka jadilah ia."
Siapa berani nak menafikannya...cuma sedikit ralat dengan kelonggaran kefahaman di kalangan umat Islam dan dibimbangi boleh mengancam akidah mereka sendiri. Sememangnya manusia suka sangat kepada benda-benda yang pelik lagi ajaib dan luar daripada kebiasaan sehari-hari..contohnya kalau hari-hari tengok kucing berjalan guna empat kaki..tiba2 suatu hari kucing tu berjalan guna dua kaki..mesti sangat pelik dan mulalah mengandaikan yg macam2 dan bukan2.

Cuba kita balik ke zaman Rasulullah mula2 menyampaikan wahyu..bukankah pada zaman itu Allah bantu Nabi Muhammad dengan mu'jizat hissi (fizikal) yang boleh nampak dengan mata kepala..cuba kita fikirkan kenapa agaknya Allah memberikan mu'jizat semacam itu kepada mereka. Jawapannya ialah kerana manusia pada zaman itu tahap keilmuanya masih rendah dan sangat sukar bagi mereka untuk menelah persoalan yang melibatkan tahap pemiiran yang tinggi. Jadi Allah menurunkan mu'jizat yang nampak untuk mereka mempercayai kerasulan Nabi Muhammad saw.

Tetapi jangan lupa..Allah juga menurunkan mu'jizat terbesar iaitu al-Qur'an (mu'jizat maknawi) yang lebih besar peranannya dalam membuktikan kekuasaan Allah kepada orang2 yang berfikir. Maknanya hanya orang yang berfikir sahaja dapat mengetahui kehebatan Allah berdasarkan al-Qur'an.

Persoalannya..kenapa pula saya kaitkan isu tulisan al-Qur'an, sejadah, kalimah Allah dalam tomato dll (malas nak sebut) dengan mu'jizat. Maksud saya adakah kita ni masih lagi sebahagian daripada masyarakat zaman nabi yang memerlukan benda ajaib yang nampak depan mata baru nak mempercayai kehebatan Allah..(lebih teruk dari masyarakat jahiliah sebab mereka hidup di zaman tidak berilmu..tapi kita hidup di zaman ilmu tengah memuncak..bukankah nabi pernah bersabda dalam khutbah wida'..

"
Siapa yang mendengarkan perkataanku ini wajib menyampaikannya kepada Yang lain dan seterusnya dan mungkin yang terakhir memahami kata-kataku ini akan lebih baik dari yang langsung mendengarkan")

Sebenarnya tiada yang ajaib pun pada semua tu dan bukan itu sahaja bukti kekuasaan Allah swt..sedangkan pada sehelai rambut di badan kita lebih hebat dan lebih sempurna dan lebih membuktikan kehebatan Allah..bagi kaum yang nak menggunakan Akal fikiran dan buka mata semata-mata. Cuba lihat...
Keratan rentas sehelai rambut

Tidak kita rasa sangat kagum...rambut yg sangat halus itu pun ada berlapis-lapis lagi bahagiannya.(apa sangatlah dengan tulisan2 tu sudah pasti sangat mudah bagi Allah (wlpun semuanya mudah bagi ALlah)..Maha hebat Allah..Maha Halus Allah...Allahu Akbar..Allahu Akbar..





No comments:

Post a Comment

IKLAN