Monday, October 31, 2011

Pengenalan Taxonomy Bloom


PENGENALAN TAKSONOMI BLOOM

OLEH

ABDUL HADI BIN MOHAMAD

Menganalisis konstruk ujian berdasarkan Taksonomi Bloom.

Memahami bagaimana mengukur konstruk melalui pembinaan item ujian.

Memahami bagaimana membina soalan yang melibatkan proses mental tinggi.

PENGENALAN

MATLAMAT PENDIDIKAN: Melahirkan pelajar yang mempunyai daya intelektual yang tinggi.

Memerlukan pengalaman pembelajaran yang berkualiti.

Memerlukan pendekatan pengajaran yang melampaui pendekatan kuantitatif kepada pendekatan kualitatif.

Guru perlu menggalakkan pembangunan pemikiran aras tinggi pelajar.

Keperluan kepada pembangunan taksonomi berkaitan pengajaran, pembelajaran dan penilaian.

Taksonomi Bloom (1956): Taxonomy of Educational Objectives

Taksonomi Biggs (1982): Taxonomy of Structure of Observable Learning Outcomes (SOLO).

Taksonomi Anderson & Krathwohl (2001): A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives.

APA DIA TAKSONOMI?

Taksonomi bermaksud klasifikasi.

Satu kerangka yang menjelaskan struktur kebolehan kognitif yang tersusun secara hieraki daripada struktur kebolehan kognitif yang mudah kepada yang lebih rencam.

Andaian:

Setiap aras mengandungi kebolehan aras sebelumnya tetapi dengan tambahan kebolehan yang baru.

Implikasi:

Aras taksonomi bersifat hieraki (dari segi “complexity and difficulty”)

l Bloom: Memberikan penjelasan berdasarkan Objektif Pembelajaran (LO)

l Biggs: Memberikan penjelasan berdasarkan Hasil Pembelajaran (LOC)

KEKURANGAN TAKSONOMI BLOOM (1956)

l The major deficiencies in the simplistic and incorrect hierarchy of six steps;

l The assumption of a correlation between item complexity and item difficulty is not without its flaws.

l The categories Comprehension, Application and Analysis were consistently ordered, as predicted, but hard to confirm Knowledge as the first level in the hierarchy.

www.tki.org.nz/r/asttle/pdf/technical-reports/

techreport43.pdf

BLOOM TAXONOMY

Bloom’s taxonomy refers to the type of thinking or processing required in completing tasks or answering questions; that is, know, comprehend, apply, analyse, synthesise, and evaluate.

l MENGINGAT: Soalan yang memerlukan pelajar mengingat semula apa yang telah dipelajari atau mengenal fakta, istilah, prosedur, prinsip, formula, generalisasi, peraturan.

l MEMAHAMI: Soalan yang memerlukan pelajar memahami apa yang dipelajari dan menyatakan alasannya sekali. Pelajar mungkin dikehendaki:

l Menukar bentuk komunikasi

l Melihat perkaitan antara bahagian dalam sesuatu komunikasi

l Membuat rumusan/ menyatakan akibat daripada sesuatu maklumat

l MENGAPLIKASI: Soalan yang memerlukan pelajar menggunakan apa yang telah dipelajari (peraturan, prinsip, prosedur, generalisasi, formula) kepada masalah atau situasi baru.

l MENGANALISIS: Soalan yang memerlukan pelajar mengenal pasti pertalian antara idea, mencari persamaan dan perbezaan, menjelaskan bukti, mermbuat rumusan /jangkaan, membezakan antara fakta, pendapat dan andaian, menentukan idea, bias dan nilai.

l MENILAI: Soalan yang memerlukan pelajar menentukan falasi dalam sesuatu proses/ produk, membuat pertimbangan dan pemilihan, mendiskriminasi,memberi rasional dan pendapat dengan alasan tertentu, menentukan keberkesanan pelaksanaan sesuatu prosedur, menilai kesesuaian sesuatu kaedah yang digunakan.

l MENCIPTA: Soalan yang memerlukan pelajar menghasilkan suatu hipotesis alternatif berdasarkan sesuatu kriteria, membina sesuatu prosedur untuk menghasilkan sesuatu, menghasilkan sesuatu produk.

GOOD QUESTIONING?

Questions that stimulate higher order thinking in the pupils and require more than recall on information by the pupils, from which the pupils can learn by the act of answering the question, and which allow for a range of possible answers…

Sullivan 1991

KONSEP HIGHER ORDER QUESTIONING

… Those questions that require students to go beyond simple recall and engage in more sophisticated thinking.

HIGHER ORDER THINKING

l Expanded use of the mind to meet new challenges.

l Interpret, analyze or manipulate information.

l Critically think about information, ideas and opinions.

l Draw conclusions, inferences or generalizations.

l Produce original communications, make predictions, propose solutions, solve life-problems, judge ideas, express opinions and make choices and decisions.

HIGHER ORDER THINKING
QUESTIONING

l Soalan berdasarkan permasalahan.

l Soalan mengenai perbandingan pendapat atau teori.

l Soalan berdasarkan tugasan terbuka (open-ended tasks).

l Soalan berbentuk refleksi.

l Soalan yang melibatkan kritikan.

HIGHER ORDER THINKING

QUESTIONING

l APPLICATION:

Using learned information in relevant situations (putting knowledge and comprehension to work).

l ANALYSIS:

Breaking down information into separate components so that its structure can be understood.

HIGHER ORDER THINKING
QUESTIONING

l SYNTHESIS:

Putting components together to create a pattern or structure which could be new or different.

l EVALUATION:

Judging the value of information or material based on personal or given criteria.

HIGHER ORDER THINKING
AFFECTIVE DOMAIN

l VALUING (Particular object, phenomenon, attitude):

-Recognizing the value of..

-Appreciating the value of..

-Expressing concern about the value of..

HIGHER ORDER THINKING
AFFECTIVE DOMAIN

l ORGANIZATION:

- Conceptualizing the value.

- Bringing together different values.

- Resolving conflicts between different values.

- Building a personal and consistent value system.

HIGHER ORDER THINKING
AFFECTIVE DOMAIN

l CHARACTERIZATION:

Possessing a value system that has controlled an individual’s behaviour long enough for that individual to have developed a characteristic lifestyle that is consistent and predictable.

HUBUNGAN DOMAIN KOGNITIF DAN DOMAIN AFEKTIF

MENGAPA SOALAN HIGHER-ORDER THINKING?

l Menggalakkan pembelajaran.

l Meningkatkan keberkesanan pembelajaran.

l Memupuk keterbukaan minda dan habit mental kreatif.


No comments:

Post a Comment

IKLAN